SAP za 4,3 miliardy dolarů kupuje firmu z éry internetové bubliny

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: SAP

Německý softwarový obr SAP, jehož příjmy pořád ve větší míře pramení z klasických poplatků za licence, stále více věří cloudu a za přítomnost v tomto rostoucím byznysu je ochotný utrácet miliardy. Společnost oznámila, že za 4,3 miliardy dolarů kupuje kalifornskou firmu Ariba, čímž navazuje na nedávnou akvizici SuccessFactors, za kterou SAP zaplatil 3,4 miliardy dolarů. V oblasti podnikového softwaru jde o největší obchod od loňského roku, kdy HP za více než 10 miliard dolarů koupilo Autonomy.

SAP vyvíjí a dodává podnikový software jako finanční aplikace, správu lidských zdrojů, účetní systémy a další. Byznys společnosti byl dlouhá léta postavený na klasických licenčních poplatcích, nyní ale firma stále více těchto svých tradičních služeb přesouvá také do cloudu v rámci SAP ByDesign a SAP Business One, aby zákazníci mohli podnikový software využívat pouze na bázi pravidelných poplatků. Koupě Ariby je dalším rozšířením této nabídky.

Obchod jde ale ještě o něco dál. SAP nabízí především software, který operuje a spravuje informace a data uvnitř podniků. Ariba ale nabízí služby, v rámci kterých mohou společnosti po celém světě nakupovat a prodávat výrobky, produkty a služby. SAP tak vedle produktů, které fungují uvnitř firem, může nabízet věc, kterou používají firmy mezi sebou. Podobné služby nabízí například také IBM v rámci své strategie Smarter Commerce.

Ariba je pro tyto účely dobrá volba. Je to největší světová obchodní síť, která zprostředkovává transakce, spolupráci a komunikaci mezi více než 700 tisíci firmami po celém světě. Zákaznická základna SAPu toto číslo může ještě navýšit. „Nástroje pro komunikaci, obchodování a spolupráci v cloudu redefinují byznys a my jsme připraveni chytit tuto vlnu ještě v jejich zárodcích,“ uvádí v prohlášení zástupci německé firmy.

Produkty odkoupené společnosti úzce spolupracují nejenom se SAPem, ale také s konkurenty, například se Salesforce.com, Oraclem, NetSuite nebo Microsoftem. Jeden z výkonných ředitelů SAPu Bill McDermott v konferenčním hovoru s novináři a analytiky konstatoval, že jeho firma na tomto principu nebude nic měnit a zákazníci SAPu budou moci i nadále do prostředí Ariby připojit konkurenční produkty.

Největším konkurentem SAPu nejenom v oblasti podnikového softwaru je Oracle. Šéf Oraclu Larry Ellison pod nátlakem SAPu začal měnit svá dřívější tvrzení o cloudu a postupně do něj rovněž začal vstupovat. V této oblasti už uskutečnil dva významné obchody – za a později také .

Firma z éry internetové bubliny

SAP za Aribu zaplatí částečně ze svých prostředků, na uzavření obchodu si ale zároveň bere úvěr ve výši 2,4 miliardy eur. Celková transakce 4,3 miliardy dolarů představuje položku 45 dolarů na jednu akcii Ariby, což je zhruba o 20 procent více, než za kolik se před oznámením obchodu cenné papíry kalifornské společnosti obchodovaly. Aktuální hodnota už je s odkupní prakticky srovnaná. Obchod bude dokončen ve třetím čtvrtletí tohoto fiskálního roku a na příjmech německé firmy by se měl začít projevovat v roce 2013.

Ariba v loňském roce vygenerovala příjmy ve výši 444 milionů dolarů a meziročně vyrostla o 39 procent. Společnost zaměstnává přes 2600 zaměstnanců, kteří by včetně managementu měli přejít pod SAP. Německo zároveň hodlá Aribě ponechat určitou samostatnost, stejně jako značku. Firma bude vystupovat pod názvem „Ariba, an SAP company“ a její současný výkonný ředitel Bob Calderoni má být po dokončení obchodu nominován do nejvyššího vedení SAPu.

Ariba je jedna ze společností, které figurovaly v internetové bublině na přelomu tisíciletí. Na burzu vstoupila v roce 1999 a s jejími akciemi se začalo obchodovat nad stodolarovou hodnotou. V následujícím roce hodnota cenných papírů dokonce překročila hranici tisíce dolarů. Po splasknutí bubliny nastal propad až na 40 dolarů, firma to nicméně ustála, i když 12 let cena akcií nerostla, naopak se propadala i pod 10 dolarů.

Akcie SAPu si zpočátku připsali mírný růst, postupně se ale ustálily na původní hodnotě přesahující 58 dolarů za kus. Firmě v posledním čtvrtletí meziročně vzrostl zisk o 206 procent. .