Turistické startupy utekly covidu z lopaty. Omio s českou stopou získává další dvě miliardy
Cestovní ruch se po nucené covidové pauze vrací do plného provozu. Berlínský online prodejce jízdenek a letenek Omio se silnou českou stopou získal v rámci investičního kola series E částku 80 milionů dolarů, tedy zhruba 1,9 miliardy korun. Podařilo se mu to i přes současnou opatrnost investorů s rizikovým kapitálem, kteří škrtí výdaje vlivem propadu finančních trhů nebo inflace. „V aktuálním investičním klimatu je investice velký úspěch,“ sdělil deníku technický ředitel společnosti Omio Tomáš Vocetka.
Omio lze přirovnat k brněnské službě Kiwi.com. Německá firma umožňuje hledání vlakových, autobusových, lodních a leteckých spojení a nakupovat jednotné jízdné společně s dalšími službami. Spolupracuje s firmami jako Amtrak, Ryanair, Air France, Deutsche Bahn nebo Delta Airlines. Většina byznysu se zatím dělá v Evropě, podnik chce ale expandovat v USA a zbytku světa.
Společnost Omio před nástupem covidu rychle rostla. Od investorů doposud posbírala 476 milionů dolarů a už v roce 2018 se stala jednorožcem, tedy firmou s hodnotou jedné miliardy dolarů. Tento status si nadále drží. Peníze do startupu vložili investoři Goldman Sachs, Kleiner Perkins, Silver Lake, Temasek Holdings nebo zakladatel firmy SAP Hasso Plattner.
Jak bude vypadat investiční rok 2022?
Startupu během covidu spadly tržby o 95 procent. Výkonný ředitel Omia Naren Shaam uvedl, že firma registrovala desítky milionů eur ve zrušených jízdenkách a letenkách, které bylo třeba vyplatit zákazníkům, zatímco platby od partnerů nepřicházely. „Na naši finanční rozvahu to mělo masivní dopady týkající se stability firmy,“ popsal Shaam.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!