Útok na iPad bude Amazon doplácet z vlastní kapsy

Amazon Kindle

Amazon Kindle

Marže největšího internetového obchodu Amazon se v minulém čtvrtletí propadly na pětileté minimum a v nejbližší době se ještě sníží. V polovině listopadu začne Amazon ve USA prodávat levný tablet pod názvem Kindle Fire, který bude s cenovkou 199 dolarů hluboko pod nejlevnějším modelem konkurenčního iPadu, jehož cena začíná na 499 dolarech. Nižší cena pomůže podle odhadů banky Barclays Amazonu prodat 4,5 milionu tabletů ještě do konce roku. IPadů se v premiérovém čtvrtletí prodalo 3,3 milionu.

Honbu za vysokými prodeji však Amazon tvrdě zaplatí. Podle propočtu společnosti IHS bude na každém tabletu prodělávat deset dolarů. „Je možné, že na začátku roku 2012 bude mít Amazon zápornou provozní marži,“ myslí si analytik newyorkské Macquarie Capital Ben Schachter. „To je obvykle katastrofický scénář. Je fenomenální mít takovýto růst tržeb, ale v určitý moment už na tom také chcete vydělávat,“ dodává Schachter.

Generální ředitel Amazonu Jeff Bezos počítá s tím, že zisk z prodeje hudby, knih, filmů či aplikací pro tablet Kindle Fire vykompenzuje ztrátu z prodeje samotného tabletu.

Trhu tabletů se zahušťuje a roste konkurence. Apple za 15 měsíců prodal 29 milionů iPadů, tento úspěch si již nikomu nepovedlo zopakovat. Kindle Fire byl představen na konci září a odle pozorovatelů se Amazon první vydává na souboj s iPadem rozdílnou cestou. Kindle Fire je totiž tablet ořezaný na kost. Nenabízí jiné připojení než přes wi-fi síť a disponuje diskem pouze osm gigabitů – o polovinu méně než nejlevnější iPad.

Amazon by ale podle analytiků mohl mít šanci, zejména díky popularitě původního Kindlu (čtečka knih) a tomu, že firma má stejně jako Apple službu pro prodej digitální hudby a filmů. Analytik Colin Sebastian ze společnosti Robert Baird & Co pro agentury Reuters uvedl, že tablet od Amazonu by mohl změnit vývoj trhu.