V Česku startuje AskYou, nová sociální síť pro studenty

Jaroslav Slavičínský, AskYou

Jaroslav Slavičínský, AskYou Zdroj: Jan Sedlak

Čeští vysokoškoláci spouštějí novou sociální síť AskYou určenou především studentům. Tvrdí, že může začít vydělávat až milion korun měsíčně.

„Ani bych neřekl, že je to nadsázka, ono to tak skutečně je,“ směje se v zasedačce smíchovského TechHubu Jaroslav Slavičínský mé poznámce, že se zrod jeho nové internetové sociální sítě AskYou podobá vzniku Facebooku. Také on je, stejně jako Mark Zuckerberg, vysokoškolský student, který společně se svými kolegy studenty založil službu, jež je určena jim – studentům. A i když prozatím globální rozšíření neplánuje, věří, že jeho projekt bude do roka ziskový.

Zkušení investoři a technologičtí podnikatelé vždy dají začínajícím odvážlivcům jednu radu: snažte se přijít s produktem, který řeší reálný problém a potřebu uživatelů. Lidé z AskYou věří, že přesně toto jejich produkt může nabídnout. „Většina lidí z našeho týmu jsou vysokoškolští studenti, kteří se začátkem studia přišli do Prahy,“ začíná Slavičínský popisovat koncepci a vizi AskYou, „a najednou jsme zjistili, že je hrozně těžké spojit se s novými lidmi se stejnými zájmy.“ Mladý student a podnikatel se proto společně se svým kolegou rozhodl, že tento problém vyřeší a nabídne studentům místo, kde se budou moci domlouvat na společných aktivitách.

Všechno se děje na AskYou. Nebo ne?

„Smyslem AskYou je, že pokud chcete jít dělat nějakou aktivitu, stačí se podívat na web a vybrat si podle kategorie to, co vás zrovna zajímá,“ říká Slavičínský. Máte rádi basketbal, taneční muziku nebo společné vyjížďky na kole? Zajděte na AskYou.cz a podívejte se, kdy a kde se nějaká z vašich favorizovaných aktivit koná. Nebo naopak aktivně hledáte lidi pro pravidelný čtvrteční fotbálek? Založte si na tom samém webu událost a vytvořte si svojí vlastní komunitu. Provozujete klub a chcete cílit na fanoušky hip-hopu? Založte si akci na AskYou.

Na první pohled se AskYou může jevit jako další služba typu Srazy.info nebo tolik rozšířené akce a skupiny na Facebooku. Nedávno navíc byla spuštěna velice podobná služba Singletones. „Singletones jsou podobně zaměřený projekt, ale soustředí se především na svobodné lidi. My chceme oslovit v prvé řadě studenty,“ vysvětluje Slavičínský. Síla jeho projektu má kotvit právě v úzkém zaměření na danou skupinu mladých studentů. „Když chcete oslovit každého, může se stát, že neoslovíte nikoho,“ zdůvodňuje mladý startupista své rozhodnutí.

Studenti studentům. Zakladatel a šéf AskYou Jaroslav Slavičínský.Studenti studentům. Zakladatel a šéf AskYou Jaroslav Slavičínský. | Jan Sedlak

AskYou sází na to, že osloví danou skupinu lidí, která má zájem o specifický typ akcí a navíc se nachází v jedné lokalitě. Překryv se Singletones je ale značný. „Během našich jednání jsme se shodli, že se v 99 procentech kryjeme, ovšem s tím rozdílem, že oni (AskYou) se zaměřují na studenty a my na svobodné lidi, cestovatele a rodiče s dětmi,“ komentuje působení AskYou zakladatel Singletones Richard Galovič. „Mimo jiné jsem jim (AskYou) navrhnul, abychom se spojili, protože mi připadá nelogické, aby se vyvíjely dvě velmi podobné služby v jedné budově. Kluci se ale rozhodli jít svojí vlastní cestou,“ říká.

Galovič je k AskYou spíše skeptický. „Zaměřili se na segment, kde nejsou žádné peníze,“ myslí si. „Studenti nemají peníze na to, aby si přes vaši službu koupili lístky na koncert,“ popisuje problém na příkladu. Směřování na segment starších uživatelů, jak to dělá Singletones, je podle Galoviče lepší cesta. Do jeho projektu už společně s několika dalšími investory vložil přes 7 milionů korun a v průběhu tohoto roku plánuje celosvětovou expanzi. „V současné době dáme měsíčně na provoz 30 až 50 tisíc eur a už začínáme generovat první peníze,“ říká Galovič, který se mimo jiné rozhodl oživit značku kol Favorit. Během následujícího roku by chtěl získat 5 milionů uživatelů a vygenerovat 980 tisíc eur ročně. Do zisku se Singletones plánují dostat na začátku roku 2013 a už během několika týdnů oznámí spolupráci s jedním z tuzemských mobilních operátorů.

„Bavil jsem s mnoha investory a mentory a se všemi se shodneme na tom, že se s námi AskYou měli spojit,“ potvrzuje svoji pesimistickou vizi podnikání mladých studentů. „Šestičlenný tým by se nám hodil,“ říká podnikatel, na jehož ambiciózním internetovém projektu už pracuje 22 interních lidí a dalších 20 spolupracuje externě.

Student ambasador

AskYou to přeci jenom chtějí zkusit a nalákat studenty, aby novou sociální síť používali. „Vysokoškoláci jsou otevření a ochotní zkoušet nové věci,“ myslí si Slavičínský a věří, že nalákat lidi na novou službu nebude problém. Pomoci v rozšíření a udržování zájmu mají sami studenti. AskYou chtějí mít na každé vysoké škole v Praze jednoho studenta „ambasadora“, který se bude starat o organizování akcí a jejich šíření přes AskYou. Těmto ambasadorům bude motivací nejenom sociální status „školního organizátora zábavy“, ale také možnost přivydělat si. Pokud student zaplní například večerní klub, může ve stylu Slevomatu získat finanční provizi. „S ambasadory už máme zkušenosti a funguje to dobře,“ sumarizuje Slavičínský poznatky z prvního testování. Přesto si je vědom toho, že akce bude vytvářet zhruba pouze 10 procent uživatelů a bude nutné se činit i jinak.

Prostor pro vytváření akcí proto dostanou také podnikatelé, firmy, organizátoři koncertů, majitelé klubů a další. Ti všichni v současné době s velikou oblibou používají funkce na Facebooku, ale tam musí počítat s tím, že jejich dosah oslovených uživatelů závisí z velké míry na tom, kolik mají fanoušků, kteří už jejich podnik znají. Pokud si ale založí akci na AskYou, zobrazí se v dané kategorii a jejich služby tak mohou objevit přesně ti uživatele, na které cílí.

AskYou sedí v TechHubu, Singletones o dvě patra níž v Hubu. Jedni jsou studenti s minimem investicí, druzí zkušení podnikatelé a investoři.AskYou sedí v TechHubu, Singletones o dvě patra níž v Hubu. Jedni jsou studenti s minimem investicí, druzí zkušení podnikatelé a investoři. | Jan Sedlak

S tím úzce souvisí také to, jak chtějí v AskYou vydělávat peníze. Kromě již zmiňovaných provizí od provozovatelů akcí půjde také o prodej lístků, prémiové členství (v současné době se plánuje 240 korun na rok), affiliate program a k dispozici budou také firemní profily a možnost stát se sponzorem dané aktivity a sekce. S velice podobným obchodním modelem fungují také Singletones.

Až milion korun měsíčně

Tento finanční recept by podle Slavičínského měl v budoucnu začít generovat příjmy 500 tisíc až milion korun měsíčně. „Plánujeme, že soběstační budeme do jednoho roku a zároveň vykážeme nízký zisk“ věří mladý student a podnikatel. „Samozřejmě, povést se to nemusí, ale my v úspěch věříme,“ říká. A nemyslí si to sám. „V hrubou vizi AskYou věřím. Teď půjde o to, aby se kluci zaměřili na správné věci,“ míní zakladatel TechHubu Lukáš Hudeček, u kterého AskYou našli jako „nájemníci“ azyl.

Současné šestičlenné osazenstvo AskYou má jistou výhodu v tom, že čtyři mladíci z týmu jsou studenti a nikdo nemá žádné závazky, jako jsou děti nebo hypotéka. Pro začátek jim proto stačí relativně nízké příjmy. „V současné době AskYou financujeme částečně z vlastních zdrojů s tím, že už jednáme s několika dalšími investory,“ popisuje finanční bilanci Slavičínský. Rozjíždějící se startup už menší finanční obnos získal, když uspěl v akcelerátoru StartupYard a odměnu ve výši 150 tisíc korun. Zdroje už ale vysychají a proto firmě přijde vhod, že jako zakládající členové mohou v TechHubu působit za zvýhodněných finančních podmínek.

Podaří se pár studentům za málo peněz rozjet úspěšný projekt?Podaří se pár studentům za málo peněz rozjet úspěšný projekt? | Jan Sedlak

Na projektu v současné době pracují dva programátoři, jeden designér a kodér a lidé přes marketing a organizování akcí. „Ve startupu ale v podstatě každý dělá všechno,“ říká šéf této skupiny Slavičínský. AskYou do budoucna plánují především rozšíření na chytré telefony, kde by služba našla logické uplatnění. Například když studenti skončí se středečním pitím piva v hospodě a chtějí se vydat někam dál za zábavou. Budou si moci rychle otevřít mobil a podívat se, co se kde děje a kolik je tam lidí. „Museli jsme udělat kompromis, buď udělat prvně web, nebo mobilní aplikaci,“ vysvětluje prvotní zacílení na web Slavičínský. „I když trh s chytrými telefony velice rychle roste, pořád nemá tolik uživatelů, jako klasický web.“ Důvodem jsou rovněž finanční prostředky, kterých se prozatím na mobilní aplikaci nedostává.

K postupné expanzi může dojít také z hlediska geografického. AskYou je v současné podobě pouze pražský projekt. „Taková věc vždy funguje jedině lokálně,“ argumentuje Slavičínský a jedním dechem dodává, že Praha bude ideální testovací území a poté bude možné AskYou rozšířit také do dalších českých měst. O globálním směřování ale prozatím nepřemýšlí, služba je nicméně dostupná také v angličtině.

„Naší cílovou skupinu není těžké oslovit, ale bude ji těžké u nás udržet,“ vypočítává Slavičínský možné hrozby. AskYou proto za studenty vyrazí na Facebook, vysokoškolské koleje a univerzitní budovy. V počáteční fázi chtějí oslovit 10 tisíc lidí a s nimi následně pracovat. „AskYou je výborně zpracovaný projekt na organizaci akcí. Z prvního kola StartupYardu je tento tým největší a plný mladých energických lidí, kteří chtějí něco dokázat,“ věří v úspěch projektu zakladatel Jyxo.cz a investor Michal Illich. Kdo ví, třeba se v době dominujícího Facebooku po delší době dočkáme české sociální sítě, která ve své oblasti bude hrát důležitou roli.