Ve výrobě už bohatství nenaženeme, síla tkví ve vědě a marketingu, říká Martin Wichterle

Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry

Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry Zdroj: Michael Tomeš

Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry
Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry
Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry
Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry
Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry
7
Fotogalerie

Miliardář Martin Wichterle je mužem, který se musí dívat do budoucnosti. Byznys s průmyslovými převodovkami, ve kterém jeho strojírenská společnost Wikov působí, čekají obrovské výzvy. Nejen proto, že nyní v reakci na ruskou válku na Ukrajině odstavil svůj závod v Rusku, ale především kvůli aktuálnímu důrazu na bezemisní technologie. „Je nutné, aby Green Deal nebyl pojat zbytečně ideologicky, ale aby se z něho stal i ‚real deal‘, který nebude paralyzovat světovou ekonomiku,“ zamýšlí se Wichterle. 

Patříte mezi dvaatřicet známých byznysmenů, kteří na sklonku roku adresovali vládě výzvu ke druhé transformaci české ekonomiky. Ještě než se na výzvu samotnou zeptám, chtěl bych vědět: dostali jste odpověď?

Přímou ne, ale domníváme se, že vláda naši výzvu registruje a vítá. Nakonec řadu těchto záměrů má i její programové prohlášení a taky se ještě formuje nové složení ministerstev.

Jste dokonce jedním z autorů výzvy. Proč jste se k tomu rozhodl?

Tu myšlenku jsme dávali dohromady ve skupině čtyř lidí před rokem. Chtěli jsme formulovat názor českého byznysu, jak v následujících dekádách pomoci hospodářství k úspěchu. Myslím, že české podnikatelské prostředí dozrálo a je ten správný čas tyto myšlenky prezentovat.

V jednom z rozhovorů jste říkal, že stát nemá podporovat budování dalších výrobních kapacit a zavádění robotů do továren, ale hlavně vývoj vlastních produktů v českých firmách. Můžete to rozvést?

Pokud se chceme v bohatství naší země posunout, ve výrobě to už nenaženeme. Dobře jsme na tom zbohatli za těch uplynulých třicet let, jsme premianty ve východním bloku. Hlavní přidaná hodnota se ale tvoří ve vývoji, výzkumu a zavádění nových produktů. Druhá síla pak tkví v prodeji zboží a v marketingu. U obojího cítím, že to moc neumíme. Pokud chceme dohnat svět, musíme vytěžit obě strany pomyslného účka. Umíme vyrobit téměř cokoli, spoustu zajímavých věcí umíme i vymyslet, ale musíme se je naučit i prodat pod svou značkou. To je jediná cesta k úspěchu. Ne že tady budeme mít hromadu robotů, kteří budou dělat práci pro někoho jiného.

Jak zajistit, aby v Česku vznikalo zboží s přidanou hodnotou?

Pokud to mohu ilustrovat na konkrétním příkladě, daleko větší přidanou hodnotu má i obyčejná tužka, pokud je její vývoj a prodej v Česku, než když tady začnete montovat iPhony. Nikdo nechce, abychom tu stříleli rakety na Mars, ale musíme mít jakékoli vlastní produkty, byť zdánlivě nemají velkou hodnotu. Musíme být majitelem toho produktu, vyvíjet ho a obchodovat. Jak to udělat, na to samozřejmě není návod. To neuděláme legislativním nařízením, že firmy mají mít své produkty. Je ale nutné vytvořit na vládní úrovni předpoklady, aby to mohlo vznikat.

Míříte tím k podpoře aplikovaného výzkumu?

Také. Cítím, že v posledních deseti patnácti letech se spolupráce byznysu s aplikovaným výzkumem dobře rozvíjí, v tom je nutné pokračovat, ale pořád chybí ta koncovka. A v té jsou nakonec ty opravdové peníze. Spoustu věcí jsme vymysleli, ale chybí nám umění je prodat.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!