Jedno auto zpomalí tramvaje v celé Praze. Řidiči blokující provoz unikají pokutám

Neohleduplní řidiči komplikují hromadnou dopravu v Praze, ilustrační foto

Neohleduplní řidiči komplikují hromadnou dopravu v Praze, ilustrační foto Zdroj: ČTK

Libeňský most v Praze, ilustrační foto
Neohleduplní řidiči komplikují hromadnou dopravu v Praze, ilustrační foto
3
Fotogalerie

Až několik hodin může v Praze trvat odtah zaparkovaného auta, které zasahuje do tramvajových tratí a brání provozu páteřního dopravního prostředku. Část tramvají zůstává zablokovaná ve frontách, další vozy dispečeři přesměrovávají na improvizované objízdné trasy. Přestože tyto vynucené změny způsobují pražskému dopravnímu podniku zásadní potíže, řada řidičů relativně nízkým pokutám uniká. Město ani DPP řešení nenacházejí.

Poté, co řidič tramvaje informuje dispečink, že mu parkující auto blokuje průjezd, vyjede pohotovostní vozidlo s dispečery. Nenajdou-li řidiče, čeká se na městskou policii a odtahovou službu.

„Pokud je trať zablokovaná déle než deset minut, významně se to projeví v celé síti a problém se přenese do dalších částí města. Není výjimkou, že se na odtah čeká i hodinu a půl. Potýkáme se s tím denně,“ říká projektový manažer DPP Daniel Šabík. Odkloněné tramvaje nabírají zpoždění a zdržují ostatní linky na pravidelných trasách.

Přestože městská policie může špatně parkující řidiče pokutovat až dvěma tisíci korun, řada z nich vyvázne bez postihu. „Policisté mohou pokutu uložit jen v případě, že se řidič stále nachází na místě,“ uvádí mluvčí městské policie Irena Seifertová. Řidič tak leckdy zaplatí jen odtah nařízený strážníky. Ti se ale mohou spokojit s pouhou domluvou. Nastávají tak i absurdní situace, kdy vozidlo pomáhají odtlačit z tratě cestující.

„Pokud se řidič dostaví před příjezdem policie, často vyvázne bez pokuty. Dispečeři DPP jej nesmějí na místě zdržovat, odtáhnout vůz může pouze oficiální odtahová služba. Na tu se však mnohdy čeká velmi dlouho,“ vysvětluje dispečer a tramvajový řidič dopravního podniku Vít Čepický, jenž má na starost také likvidaci dopravních nehod. Příčinou dlouhých průtahů bývá zčásti také nedostatek policistů a pracovníků DPP.

Problém bez řešení

Řešením by mohla být vlastní odtahová služba dopravního podniku nebo zvýšení počtu vozů standardní odtahové služby a upřednostnění odtahu vozidel na kolejích před těmi, které špatně parkují v modrých zónách, domnívá se Čepický. DPP ani pražský magistrát však taková opatření neplánují.

„Je to velký problém, bezohlednost jednotlivců blokuje nejvíce využívaný prostředek pohybu po městě,“ uvedl pouze magistrátní náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).