Předvolební kampaň jede naostro, přidaly se do ní ČSSD a KDU-ČSL

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Repro Strategie

Horká fáze předvolební kampaně vládních stran začala. Socialisté a lidovci ji odstartovali včera v Plzni a v Praze, ANO ji představí v pátek v Ostravě. Partaje za krajské volby zaplatí stovky milionů.

Velkým turné po Plzni zahájili kampaň socialisté. Ti by rádi obsadili alespoň sedm z jedenácti hejtmanských postů, které drží od minulých voleb. Předseda ČSSD, premiér Bohuslav Sobotka, si prohlédl dva závody, farmu, navštívil dva domovy s pečovatelskou službou, besedoval se železničáři a prošel se centrem krajského města.

Podobný program měli i další sociálnědemokratičtí ministři, v podvečer se pak konal mítink s občany. ČSSD kromě hejtmanství v minulých volbách obsadila také místa 205 krajských zastupitelů a obhájit by v říjnu měla i dvanáct senátorských křesel. Do voleb proto hodlá dát 85 milionů korun.

Sobotka při jednom ze setkání reagoval také na návrh ministra financí snížit daňové zatížení čepovaného piva: „My preferujeme snížení DPH u potravin, pivo počká,“ konstatoval.

Lidovci, kteří svoje kandidáty do krajských a senátních voleb představili v Praze, by rádi hegemonii sociální demokracie narušili. Jak říkají, do zavedených rajských pořádků by chtěli nasypat písek a rozbít tak rudo-oranžové koalice. „Držíme se regionálních témat a do voleb stavíme kandidáty, kteří znají místní poměry,“ zdůraznil předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek.

Na volby centrála KDU-ČSL věnuje podstatně méně finančních prostředků než Lidový dům. Má to být patnáct milionů korun, další prostředky mohou investovat samy kraje nebo podle svých možností jednotliví kandidáti. V minulých volbách získali lidovci 53 krajských zastupitelů, letos by výsledek chtěli výrazně vylepšit a obsadit alespoň jedno hejtmanství. Obhajovat budou tři místa senátorů.

Na rozdíl od sociálních demokratů pod hlavičkou KDU-ČSL kandiduje nejmenší vládní strana jen v pěti krajích. V ostatních utvořila koalice, například se SNK ED, Stranou zelených, místními sdruženími anebo s kandidáty bez politické příslušnosti. největší soupeř sociální demokracie i lidovců – hnutí ANO – zahájí kampaň v pátek, hodlá na ni dát 80 milionů korun.