V nedávno podané patentové žádosti Airbus popisuje letadlo, jehož „kokpit nemá zasklené plochy“. Spolu s obrazovkami má okna nahradit systém, který dokáže před piloty promítat hologramy vnějšího prostředí, jako třeba bouřkové mraky nebo profil krajiny pod letadlem.
Na stejném displeji jako obraze z vnějších kamer by si mohli piloti prohlížet i mapy a další potřebná data.
Podle Airbusu jsou přídě dnešních letadel přeplněné, kromě kokpitu se do nich totiž musí vejít i radar a podvozek. Především okna nutí konstruktéry navrhovat letadla, jejichž tvar není z hlediska aerodynamiky ideální, tvrdí výrobce.
„Přítomnost kokpitu vyžaduje velké prosklené plochy, které musí poskytnout fyzický výhled a vyhovět certifikačním požadavkům. Prosklené plochy jsou těžké a vyžadují řadu zesílení konstrukce, což zvyšuje hmotnost letadla,“ uvedl Airbus.
Na skicách, které Airbus ke své žádosti přiložil, sedí piloti v zavazadlovém prostoru či v zadní části letadla poblíž kormidla. Jedna ze skic také ukazuje piloty sedící nezvykle za sebou.
Přestěhováním pilotní kabiny by se v přední části letadla navíc uvolnilo místo pro prémiové sedačky cestujících s mnohem lepším výhledem, než je dnes běžné.