Americký fenomén Yelp vstupuje do Česka. Dodá i data Applu
Yelp je internetová a mobilní služba, která uživatelům umožňuje vyhledávat různé podniky jako restaurace, obchody, bary a podobně. Je možné si například na chytrém telefonu nechat vyhledat podniky v okolí a zároveň si přečíst jejich hodnocení, prohlédnout fotografie a po návštěvě pak zanechat hodnocení vlastní. Je to takový digitální průvodce po městech s neustále aktualizovanou databází.
Mladý projekt si získal velkou popularitu zejména ve Spojených státech, odkud postupně expanduje do dalších zemí. Společnost v dubnu loňského roku vstoupila na newyorskou burzu a už několik měsíců vykazuje stabilní růst. Akcie se v současné době obchodují na historickém maximu téměř 37 dolarů a příjmy za první letošní kvartál meziročně narostly o 68 procent na více než 46 milionů dolarů. Firma se zároveň dostala do zisku zhruba 3 miliony dolarů.
Česká data pro mapy a Siri od Applu
Yelp v současné době působí ve 22 zemích a jeho služby každý měsíc používá 102 milionů aktivních uživatelů. Praha a potažmo Česko jsou další zastávka. „V Česku je velké množství malých a středních podniků, což je službu jako Yelp ideální trh,“ komentuje pro E15.cz vstup na zdejších trh viceprezidentka Yelpu pro nové trhy Miriam Warren. Praze údajně nahrává i vysoká penetrace chytrých telefonů a fakt, že jde o jednu z nejlepších ekonomik v regionu.
Miriam Warren, viceprezidentka Yelp pro nové trhy | Miriam Warren, viceprezidentka Yelp pro nové trhy
To, zda má stověžaté město sloužit také jako vstupenka na další středo- a východoevropské trhy, Yelp prozatím nekomentuje. „V dlouhodobém měřítku je našim cílem být v každé zemi a každém městě, v současné době se nicméně soustředíme na úspěšný vstup do Česka,“ říká Warren.
Yelp v Praze kancelář otevírat nebude. Na plný úvazek pouze plánuje přijmout manažera, který bude pracovat z domova či kaváren. Jeho úkolem bude seznámit zdejší komunitu s Yelpem, chystat různé akce a večírky pro uživatele, jednat s majiteli lokálních podniků, bezplatně jim vytvářet profily, psát recenze podniků a chystat různé marketingové materiály. Yelp v současnosti vede se zájemci o pozici pohovory.
Yelp v Česku v podstatě plnohodnotnou konkurenci nemá. Uživatelé využívají například databázi objektů a podniků v rámci Foursquare a pro restaurace pak mobilní verzi webu Scuk.cz. Yelp do Česka přijde nejenom s lokalizovanou mobilní aplikací a webem, ale přesně pro zdejší specifika bude mít upraveny i kategorie.
Specifická obchodní partnerství se v Praze nechystají. „Bude zde ale relevantní naše spolupráce s Applem,“ zmiňuje Warren. Apple používá databázi Yelpu ve své mapové aplikaci a službě Siri, díky čemuž tak tato „umělá inteligence“ může navigovat do různých podniků a podobně. Lze tak očekávat, že mapy Applu budou v Česku v budoucnu mnohem použitelnější.