APEK: Češi letos za dárky utratí na internetu přes 25 miliard korun

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Dominik Bachurek, Mlada fronta E15

Češi letos utratí na internetu za dárky v předvánočním období rekordních více než 25 miliard korun, nejméně o pětinu víc než loni. Hlavní nápor pro internetové obchody přijde mezi 7. a 20. prosincem. Jen v těchto dvou týdnech by měl on-line obrat dosáhnout celkem téměř šesti miliard korun. Tvrdí to Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Růst tržeb zaznamenávají internetové obchody již od září, v listopadu a prosinci však obraty dosahují vrcholných čísel. „Nakupující ve věku do 34 let s přístupem k internetu objednají v e-shopech dokonce nadpoloviční většinu dárků,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Češi stále častěji nakupují v e-shopech i levnější zboží. „Předpokládáme ale, že dominovat budou opět hračky, oblečení a elektronika - především chytré telefony. Populární jsou dlouhodobě také parfémy a zboží pro zdraví a krásu obecně,“ dodal Vetyška. Podle něj by internetové obchody měly zvládnout doručit do Štědrého dne zboží objednané ještě v pondělí 21. prosince.

Podle ankety mezi prodejci budou dárkovým hitem letošních Vánoc létající drony a outdoorové kamery, které se na ně připínají. Oblíbená bude také nositelná elektronika, jako jsou chytré hodinky, dále mobily či Lego z edice Star Wars. Například internetový obchod Alza.cz očekává, že útrata zákazníků za vánoční dárky vzroste oproti loňskému roku o 40 procent. Slevový portál Slevomat.cz očekává nárůst vánoční tržeb o 20 až 30 procent.