Aktuální žebříček, který sestavuje poradenská společnost Interbrand, sleduje především tři hlavní kritéria. Kromě finanční výkonnosti značkových výrobků se dívá na to, jak značka ovlivňuje zákazníkovu volbu, případně jak moc může tlačit na cenu svých produktů.
Na základě těchto kritérií Apple meziročně zvýšil svou hodnotu o 21 procent na celkových 118,9 miliardy dolarů. Google oproti loňskému roku poskočil o 15 procent. „Raketový vzestup Applu a Googlu na hodnotu vyšší než 100 miliard dolarů je svědectvím o síle budované značky,“ prohlásil Jez Frampton, generální ředitel společnosti Interbrand.
Deset nejcennějších světových značek podle Interbrandu | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Značka | Hodnota (v miliardách USD) | Meziroční změna (v procentech) | Země původu |
1. | Apple | 118,9 | +21 | USA |
2. | 107,4 | +15 | USA | |
3. | Coca-Cola | 81,5 | +3 | USA |
4. | IBM | 72,2 | -8 | USA |
5. | Microsoft | 61,1 | +3 | USA |
6. | GE | 45,5 | -3 | USA |
7. | Samsung | 45,4 | +15 | Jižní Korea |
8. | Toyota | 42,4 | +20 | Japonsko |
9. | McDonalds | 42,2 | +1 | USA |
10. | Mercedes-Benz | 34,3 | +8 | Německo |
V desítce nejcennějších společnosti je hned několik značek z oblasti technologií, konkrétně IBM (4. místo), Microsoft (5. místo) a Samsung (7. místo).
Výsledné pořadí je také příznivou zprávou pro automobilový průmysl, a to hned ze dvou důvodů. Hned čtyři automobilky se od loňského roku probojovaly do dvacítky nejlepších - Toyota (8. místo), Mercedes-Benz (10. místo), BMW (11. místo) a Honda (20. místo). Další tři významné automobilky v žebříčku se zařadily mezi nejrychleji rostoucí brandy - hodnota značky Audi se zvýšila o 27 procent, zatímco Volkswagen a Nissan povyrostly shodně o 23 procent.
Facebook zaznamenal rekordní růst
Rekordního růstu ovšem dosáhl Facebook, provozovatel největší sociální sítě na světě, který od loňského roku zhodnotil svůj brand o 86 procent a posunul se tak z 33. na 29. místo. Důvod je prostý: počet měsíčních aktivních uživatelů Facebooku se rozrostl na 1,32 miliardy, což je čtrnáctiprocentní meziroční nárůst.
Poprvé i s čínskou firmou
Tabulka sta nejcennějších značek přivítala letos také několik nováčků - DHL (81. místo), Land Rover (91. místo), FedEx (92. místo), Hugo Boss (97. místo) a Huawei (94. místo).
Právě příchodem Huawei se žebříček rozšířil o historicky první jméno z Číny. Třetí největší výrobce smartphonů na světě aktuálně hlásí za rok 2013 růst čistého zisku o téměř 35 procent na 3,38 miliardy dolarů.