Apple překonal Coca-Colu a stal se nejcennější značkou světa

V polovině září představil Apple zatím poslední produkty - iPhone 5S a iPhone 5C

V polovině září představil Apple zatím poslední produkty - iPhone 5S a iPhone 5C Zdroj: CTK/AP

Coca-Cola poprvé po třinácti letech není nejcennější značkou světa. Tvrdí to alespoň žebříček sestavený konzultační společností Interbrand, kde giganta vyrábějícího slazené nápoje přeskočily firmy Apple a Google. Coca-Cola se v čele tabulky Interbrandu držela od roku 2000. První pětku uzavírají ještě IBM a Microsoft.

Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy dolarů (1,9 bilionu korun). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.

Mezi největší skokany se letos zařadili Facebook a Google. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent. Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.

Nejcennější značka mimo USA? Jednoznačně Samsung

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 54. Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung, který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW.

Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře opadla Nokia, která v uplynulých letech patřila k nejhodnotnějším evropským značkám, zaznamenala ale výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Pořadí deseti nejcennějších světových značek podle Interbrandu
Pořadí Značka Hodnota (v miliardách USD) Meziroční změna (v procentech) Země původu
1. Apple 98,32 +28 USA
2. Google 93,29 +34 USA
3. Coca-Cola 79,21 +2 USA
4. IBM 78,81 +4 USA
5. Microsoft 59,55 +3 USA
6. GE 46,95 +7 USA
7. McDonald´s 41,99 +5 USA
8. Samsung 39,61 +20 Jižní Korea
9. Intel 37,26 -5 USA
10. Toyota 35,35 +17 Japonsko