Birdman porazil Chlapectví a je filmem roku

Vítězný tým. Trojice producentů snímku Birdman v čele s režisérem Alejandre Gonzálezem Inárrituem (druhý zprava) se raduje spolu s hercem Seanem Pennem

Vítězný tým. Trojice producentů snímku Birdman v čele s režisérem Alejandre Gonzálezem Inárrituem (druhý zprava) se raduje spolu s hercem Seanem Pennem Zdroj: reuters

Každý z osmi filmů nominovaných v hlavní kategorii vybojoval alespoň jednoho Oscara.

Všem osmi filmům nominovaným v hlavní kategorii na cenu americké akademie se podařilo získat Oscara. Ty nejcennější dostala podle očekávání černá komedie o herci v krizi Birdman, oceněná za film, režii i původní scénář. Rok po Gravitaci Alfonsa Cuaróna tak na nejsledovanějších filmových cenách světa uspěl další známý mexický režisér Alejandro González Inárritu, který v Hollywoodu prorazil dramatem Amores Perros. Čtvrtou sošku filmu natočenému zdánlivě v jednom záběru přidal mexický kameraman Emmanuel Lubezki, který vyhrál i loni (za Gravitaci).

Ze čtyř cen akademie se raduje i komedie Wese Andersona Grandhotel Budapešť, díky kostýmům, výpravě, maskám a hudbě, která přinesla na osmý pokus Oscara pilnému Francouzi Alexandru Desplatovi, nominovanému letos i za doprovod Kódu Enigmy.

Pro herecké Oscary si přišlo stejné kvarteto jako na cenách SAG či BAFTA. Julianne Mooreové vzdal sál hold vestoje, spokojen, že svou pátou nominaci za roli ženy stižené Alzheimerovou chorobou v dramatu Still Alice už konečně proměnila. I Eddie Redmayne vyhrál díky postavě bojující s nemocí, Oscara s klukovskou radostí převzal za roli Stephena Hawkinga v Teorii všeho. J. K. Simmons oceněný za part tvrdého učitele z filmu Whiplash v děkovné řeči vyzval všechny, ať zavolají rodičům. Patricia Arquettová, která nakonec vybojovala jediného Oscara portrétu dospívání Chlapectví, zase vyzvala k rovnosti platů a práv amerických žen.

K velkým zvratům během ceremonie, kterou vtipnou písní odstartoval nový moderátor Neil Patrick Harris, ale jež se pak podobně jako jeho vtipy začala táhnout, nedošlo. Nejvíc překvapilo vítězství debutanta Grahama Moora za adaptovaný scénář ke Kódu Enigmy. Jeho děkovačka, v níž se svěřil, že se chtěl v pubertě zabít a vzkázal všem, ať zůstanou „divní a jiní“, patřila k nejdojemnějším a také si vysloužila jeden z potlesků vestoje. Komerčně nejúspěšnější z osmičky nejlepších filmů Americký sniper dostal sošku za střih zvuku, jazzový Whiplash k Simmonsově ceně přidal Oscary za zvuk a střih.

Polsko získalo svého prvního Oscara díky Idě, její režisér Pawel Pawlikowski už začátkem večera zavedl trend nenechat se zastrašit hudbou, která má děkovačky utnout. Trochu politiky do přenosu vnesli tvůrci vítězného dokumentu Citizenfour o Edwardu Snowdenovi a písně Glory z filmu Selma o pochodu Martina Luthera Kinga za volební právo černochů. Obě animované kategorie ovládl Disney s Velkou šestkou a jejím předfilmem Hostina. Interstellar bojující o pět cen byl nakonec oceněn pouze za vizuální efekty.