České filmy ve Varech překvapují a baví

Karlovarský festival každoročně poskytuje pohled na české filmy v momentálním mezinárodním kontextu. Na českých filmech je ve Varech vždycky plno. Vyznat se v labyrintu světové produkce je totiž složité – a stejně jako v kinodistribuci, i na festvalu se diváci rádi spolehnou na zažitá témata, domácí prostředí či známé herce.
Největší pozornost na sebe poutá hlavní soutěž. Festival letos do boje o Křišťálové glóby přijal hned dva české snímky. Tragikomedie Domácí péče je autorskou prvotinou Slávka Horáka. V intencích „moravského filmu“ (víno, vztahy, zpěv) vypráví o pozdním, bolestném sebehledání ženy středních let. Vzácně civilní výkon Aleny Mihulové po ocenění přímo volá.
Druhým českým želízkem v ohni je psychologické drama zkušeného Jana Prušinovského Kobry a užovky. Příběh dvou povahově odlišných sourozenců se opírá o herecké výkony bratrů Matěje a Kryštofa Hádkových. Mezinárodní porota, v níž hostitelskou zemi zastupuje Ondřej Zach z HBO, ovšem Domácí péči i Kobry a užovky bude zvažovat v silném kontextu dalších jedenácti titulů.
Podle toho, co se hraje v Karlových Varech, charakterizují filmový rok 2015 smělé, originální výboje autorů narozených vesměs v osmdesátých letech. V soutěžní sekci Na východ od Západu se o ocenění uchází i koprodukční absurdní komedie Cesta do Říma. Nezvyklý, byť vnitřně nevyvážený snímek natočil polský režisér Tomasz Mielnik, který si pohrává s duchovním přesahem. Ten nechybí ani jeho kolegovi Vítu Zapletalovi v křehkém rodinném dramatu Prach.
V další soutěžní sekci – Fóru nezávislých – reprezentuje Česko příběh mentálně postiženého mladíka David, který realizoval Jan Těšitel s výborným Patrikem Holubářem v titulní roli. V soutěži dokumentů se s vřelým diváckým přijetím setkal časosběrný snímek Mallory. Osvědčená Helena Třeštíková sleduje ženu, která se drží rozhodnutí přestat s drogami navzdory nevstřícné většinové společnosti. Dalším domácím snímkem v dokumentární soutěži je Amerika – hravě povrchní zpráva Jana Foukala o fenoménu českého trampingu.
Experimentální sekce Imagina zábavnými tituly obvykle nehýří, výjimku však představuje Ztracený případ, v němž režisér Roman Štětina rafinovaně sestříhal v jediný hodinový ne-příběh úryvky z populárního krimiseriálu o poručíku Columbovi.
V nesoutěžní přehlídce nových českých filmů pak nechybí atraktivní, leč umělecky sporný Fotograf či tematicky ambiciózní generační drama Místa režiséra Radima Špačka. Spolehlivě líbivá pohádka Tři bratři, již v pastelových barvách natočil umělecky stagnující Jan Svěrák, je konfrontovaná s černobílou, lakonickou tragikomedií Odborný dohled nad východem slunce, již realizoval Pavel Göbl.