Coca-Colu namíchal před 130 lety lékárník závislý na morfiu

Coca-Colu namíchal před 130 lety lékárník závislý na morfiu

Coca-Colu namíchal před 130 lety lékárník závislý na morfiu Zdroj: Profimedia.cz

Bolesti hlavy, nervové vyčerpání či podrážděný žaludek měl léčit sirup, jehož první sklenici prodal v květnu 1886 v Atlantě americký lékárník John Pemberton. A jelikož základem tohoto lektvaru byly lístky koky a kofein z ořechů kola, byl pojmenován Coca-Cola.

Za deset let se prodával už v celých Spojených státech a během druhé světové války získal pevné základy pro světovou dominanci mezi nealkoholickými nápoji. Dnes se Coca-Cola prodává ve více než 200 zemích světa a podle globálního žebříčku nejcennějších světových značek, který sestavuje společnost Interbrand, se v loňském roce ocitla na třetím místě.

„Dáme tam dvě C, bude to dobře vypadat na plakátech,“ přispěl Pembertonův společník Frank Robinson k názvu slavného nápoje, za jehož vznikem stála lékárníkova závislost na morfiu, jímž si ulevoval od bolesti po zranění v občanské válce. Proto v roce 1865 vymyslel „francouzské víno Coca“, jehož nealkoholickou verzí se posléze stala Coca-Cola.

Americký lékárník John PembertonAmerický lékárník John Pemberton | Profimedia.cz

Úspěchu svého vynálezu se ale Pemberton nedožil. Ještě před smrtí v roce 1888 rozprodal podíly svého podniku, jehož část získal prozíravý obchodník Asa Candler. Ten v roce 1892 založil firmu Coca-Cola Company a následující rok si zaregistroval ochrannou známku, již propagoval i na řadě užitkových předmětů, například hodinkách. V roce 1895 otevřel Candler první výrobnu mimo Atlantu (v Dallasu) a týž rok se v jeho výroční zprávě psalo, že Coca-Cola je konzumována již v celých USA.

Zakladatel firmy Coca-Cola Company Asa CandlerZakladatel firmy Coca-Cola Company Asa Candler | Profimedia.cz

Světový věhlas přinesl Coca-Cole Robert Woodruff, jenž řídil společnost od roku 1923 a do marketingu zároveň zavedl řadu ve své době revolučních prvků. Například počátkem 20. let začala firma prodávat kartony se šesti lahvemi, aby spotřebitel colu „snadněji odnesl domů“, a roce 1933 na veletrhu v Chicagu představila automat na colu, který nápoj sám namíchal (zalitím sirupu perlivou vodou).

Za Woodruffova vedení také vznikla v roce 1926 zahraniční sekce podniku, díky níž se cola rozšířila do celého světa. Tomu hodně pomohli také američtí vojáci za druhé světové války, kvůli nimž bylo vybudováno několik desítek výroben po světě, aby si osvěžující nápoj mohl dopřát každý americký voják kdekoli na frontě. Nedostatek surovin pro výrobu coly v nacistickém Německu vyřešila firma novým nápojem Fanta.

Snímek nákladního vozu na rozvoz Coca-Coly z roku 1934Snímek nákladního vozu na rozvoz Coca-Coly z roku 1934 | Profimedia.cz

V roce 1961 obohatila nabídku o limonádu Sprite a v polovině 80. let přišla s ochucenou variantou coly Cherry Coke a hitem Coca-Cola light (též Diet Coke). Dnes zahrnuje sortiment firmy na 400 značek nealkoholických nápojů, například ledový čaj Nestea, ovocné šťávy Cappy, ledovou kávu Illy, vodu Bonaqua, energetický nápoj Burn či sportovní Powerade.

Oblast americké armády na okraji Berlína v roce 1948Oblast americké armády na okraji Berlína v roce 1948 | Profimedia.cz

Svou historii má i jedinečný obal Coca-Coly. Asa Candler byl sice zdatný obchodník, ale v lahvové cole perspektivu neviděl. A tak v roce 1899 práva na plnění coly do lahví prodal za pouhý jeden dolar; dnes zajišťuje plnění coly do lahví na 300 smluvních partnerů firmy Coca-Cola. První lahve byly jednoduché z hladkého skla a napodobit je nebylo těžké. Proto se v roce 1915 zrodil nynější charakteristický obal, jehož autor Earl Dean se inspiroval tvarem kakaového bobu. Ten byl kuželovitě ztenčen, aby se do přepravek vešel větší počet lahví.

Socha Johna Pembertona před muzeem Coca-Coly v americké AtlantěSocha Johna Pembertona před muzeem Coca-Coly v americké Atlantě | Profimedia.cz

Zhruba od 30. let začala Coca-Cole konkurovat společnost Pepsi-Cola (dnes Pepsi), založená v roce 1902, jíž se na přelomu tisíciletí podařilo Coca-Colu v několika ukazatelích dočasně předběhnout. Podíl na tom měl i odklon spotřebitelů v tradičních doménách Coca-Coly Severní Americe a západní Evropě od nápojů s vysokým obsahem cukru. V roce 2005 přišla Coca-Cola s trhákem - nízkokalorickou Coca-Cola Zero a v roce 2007 převzala výrobce čajů a vitamínových nápojů Fuze Beverages a Glaceau.