„Výsledky průzkumu dokladují značný rozvoj cyklistické dopravy za poslední dva roky. Současně ale obsahují varovné známky zpomalování tohoto trendu,“ uvedl dopravní odborník Vratislav Filler se sdružení Auto*Mat.
Podle průzkumu dosáhl podíl cyklodopravy dvou procent ze všech vykonaných cest. Průměrně do práce po Praze lidé najezdí denně na kole až 560 tisíc kilometrů. V zimě pak pravidelně jezdí na kole 44 tisíc Pražanů, v létě je to přes 160 tisíc lidí.
Respondenti průzkumu také uvedli, že pokud by se zlepšila cyklistická infrastruktura a zvýšila bezpečnost, jezdili by na kole ještě častěji. Pokud by se podmínky zlepšily, jezdilo by na kole až 300 tisíc lidí. Kolo by používala v případě lepších podmínek skoro polovina lidí starších 15 let.
„Od roku 2008 se soustavně prohlubuje kritický postoj cyklistů k infrastruktuře, ať jde o stezky či cyklopruhy. Lze si to vysvětlit jako následek sporných zkušeností s realizacemi, které mají převážně nízkou kvalitu a nejsou pro cyklisty dostatečně komfortní,“ uvedl Filler.
Praha byla v minulosti kritizována, že staví cyklostezky dražší než silnice. Například tříkilometrový úsek v pražských Vysočanech, kterou před třemi lety vystavěl pražský magistrát, stál asi 140 milionů korun. Přitom průměrně kilometr cyklostezky stojí v Česku asi sedm milionů korun. Vysočanská cyklostezka se ale prodražila hlavně kvůli náročným přemostěním.
Na území metropole je zhruba 155 kilometrů cyklostezek a více než 500 kilometrů značených cyklotras. Bezpečnost cyklistů v Praze pak v ulicích zvyšují cyklopruhy, takzvané cyklopiktokoridory, cykloobousměrky nebo představená stání v křižovatkách.
Chceme otevřít největší muzeum kol na světě