Cyklistů v Praze přibývá, za poslední rok o polovinu

Cyklisté na skládacích městských kolech – stále častější obrázek z měst

Cyklisté na skládacích městských kolech – stále častější obrázek z měst Zdroj: vtm.zive.cz

Za poslední dva roky se v Praze zdvojnásobil počet cyklistů. V ulicích jich jezdí až 120 tisíc. Ukázal to průzkum agentury GfK, který zpracovala pro pražský magistrát. Průzkumu se zúčastnilo 1025 lidí ve věku 15 až 69 let.

„Výsledky průzkumu dokladují značný rozvoj cyklistické dopravy za poslední dva roky. Současně ale obsahují varovné známky zpomalování tohoto trendu,“ uvedl dopravní odborník Vratislav Filler se sdružení Auto*Mat.

Podle průzkumu dosáhl podíl cyklodopravy dvou procent ze všech vykonaných cest. Průměrně do práce po Praze lidé najezdí denně na kole až 560 tisíc kilometrů. V zimě pak pravidelně jezdí na kole 44 tisíc Pražanů, v létě je to přes 160 tisíc lidí.

Respondenti průzkumu také uvedli, že pokud by se zlepšila cyklistická infrastruktura a zvýšila bezpečnost, jezdili by na kole ještě častěji. Pokud by se podmínky zlepšily, jezdilo by na kole až 300 tisíc lidí. Kolo by používala v případě lepších podmínek skoro polovina lidí starších 15 let.

„Od roku 2008 se soustavně prohlubuje kritický postoj cyklistů k infrastruktuře, ať jde o stezky či cyklopruhy. Lze si to vysvětlit jako následek sporných zkušeností s realizacemi, které mají převážně nízkou kvalitu a nejsou pro cyklisty dostatečně komfortní,“ uvedl Filler.

Praha byla v minulosti kritizována, že staví cyklostezky dražší než silnice. Například tříkilometrový úsek v pražských Vysočanech, kterou před třemi lety vystavěl pražský magistrát, stál asi 140 milionů korun. Přitom průměrně kilometr cyklostezky stojí v Česku asi sedm milionů korun. Vysočanská cyklostezka se ale prodražila hlavně kvůli náročným přemostěním.

Na území metropole je zhruba 155 kilometrů cyklostezek a více než 500 kilometrů značených cyklotras. Bezpečnost cyklistů v Praze pak v ulicích zvyšují cyklopruhy, takzvané cyklopiktokoridory, cykloobousměrky nebo představená stání v křižovatkách.

Chceme otevřít největší muzeum kol na světě