Dálnici boří voda z močálů

Dálnice u Hradce se propadá v místech, kde byly rybníky a bažiny. Voda tam po třech letech provozu boří vozovku.

Proč se dálnice D11 z Prahy před Hradcem Králové na několika místech propadá? Příčiny potíží v okolí Dobřenic, o kterých Sedmička jako první informovala letos v březnu, nyní zkoumají hydrogeologové.
Výsledky zatím nejsou k dispozici, ale už teď je zřejmé, že potíže působí spodní voda. Ta trhá vozovku v místech, kterým se lidé právě kvůli vodě po staletí vyhýbali. Zatímco silničáři jsou v soudech o tom, kde se stala chyba, zdrženliví, podle místních obyvatel je dálnice postavená na nevhodném místě.
Do návrší zvaného Velká Dorota se autostráda zařízla v místech močálů a bývalé soustavy rybníků.
„Už můj děda říkal, že tady nikdy nic nebude, protože je tady mokro. Celá oblast okolo dálnice u Dobřenic je zvodnělá. A dvě největší bažiny dálnice přímo vymetla, což se nám zdálo úplně neuvěřitelné. Trefili se přesně do míst, kde je největší mokro a kde jsou silné spodní prameny. Voda si ale nenechá poručit a stahuje se, kde se jí zlíbí,“ řekl místostarosta Dobřenic Vlastimil Málek.
Kromě nebezpečných hrbolů na vozovce se začaly sesouvat i svahy okolo dálnice. Zástupci dálničního ředitelství připouštějí, že problémy působí voda, avšak přesné příčiny má odhalit probíhající měření. Sedmička oslovila hydrogeologa, který situaci na místě dobře zná, a který uvedl, že pod dálnicí bobtnají vlivem spodní vody horniny v podloží a trhají vozovku.
„Zdá se, že problémy souvisejí se spodní vodou a změnami objemu hornin v podloží vozovky. Výsledky budou ve druhé polovině května,“ řekl.
Při srovnání starých map a současné trasy dálnice je vidět, že od Dobřenic směrem na Prahu dálnice přesně kopíruje soustavu několika bývalých rybníků.

břenic se vlnily hladiny rybníků. Teď se tam vlní dálnice

Dobřenice mají ve znaku čápa. Podle legendy neopustil na zimu tamní rybníky kvůli poraněnému křídlu a za pomoc se později svému zachránci odměnil. Na zaniklé rybníky si místní lidé před časem opět vzpomněli. To když se objevily první nerovnosti na téměř nové dálnici D11 z Hradce Králové do Prahy.
„Tady byly bažiny, tady rybník a okolo jsou prameny vody,“ říká dobřenický místostarosta Vlastimil Málek a v lese u dálnice ukazuje na starou hráz. Právě v místech, kde je kvůli výrazným nerovnostem doporučená nižší rychlost.
„Rybník zasahoval pod dálnici. Už tady dlouho není, ale voda se sem stahuje pořád. A přesně tam je na dálnici skok. Když tam někdo jede sto padesát kilometrů v hodině, skočí dvacet metrů. Podobných míst je tady více. Třeba je to směrem na Hradec, kde jsou na dálnici další nerovnosti nebo pod současným dobřenickým sjezdem z dálnice, kde byl rybníček a mokrá louka s potokem uprostřed,“ říká Málek.
Kronikářka obce Voleč Jana Kratochvílová přikládá na současnou mapu průhlednou fólii, na které jsou z historické mapy z roku 1688 překreslené zaniklé rybníky u Dobřenic a sousední obce Pravy. Trasa dálnice vede přes řadu bývalých vodních ploch. A právě v těchto místech se asfalt na dálnici začal nebezpečně vlnit. Rybníky u Volče, kde je vozovka v pořádku, autostráda míjí severně od obce.
Jde o náhodu, anebo je dálnice postavená na špatném místě? To má objasnit průzkum, který na kritických místech probíhá. Voda je za potížemi určitě. V podloží pravděpodobně jejím vlivem bobtnají horniny, které trhají vozovku, blíže povrchu potom bortí svahy. Přímou souvislost s rybníky odborníci nevylučují.
„Existence zaniklých rybníků pravděpodobně nemá na stav podloží vliv. I na tuto otázku by však měl průzkum teprve odpovědět. Ten se zabývá porušenou vozovkou i stabilitou svahů dálnice. Příčin problémů může být celá řada. Můžeme mluvit pouze předběžně, ale zdá se, že souvisejí s podzemní vodou a s objemovými změnami hornin v podloží vozovky. Průzkum se zabývá stavem horninového prostředí před stavbou, během stavby a nyní,“ uvedl hydrogeolog, který situaci na místě dobře zná, avšak nepřeje si zveřejnění jména.
„Zatím nelze mluvit ani o způsobu a rozsahu oprav. Bez znalosti příčiny je to plácání do vody,“ použil příznačný příměr správce stavby úseku dálnice mezi Chýští a Hradcem Králové Jan Doubrava. Již dříve uvedl, že si opravy vyžádají velké zásahy do vozovky a dálnici z části uzavřou.
Lidé v Dobřenicích se dalších změn okolo dálnice obávají. Při její stavbě jim totiž klesla voda ve studních.
„Zdá se, že jsme v situaci, kdy od dálnice odtéká málo vody z hlediska silničářů, ale zároveň hodně z hlediska vesnice. Máme obavy, že případné další odvodnění dálnice přinese opět problémy se studnami,“ řekl dobřenický místostarosta Vlastimil Málek.
„Než začali stavět, měl jsem ve studni metr a půl vody. Po dokončení jsem byl na půl metru a studnu od té doby nemohu používat,“ říká Robert Kysela z Dobřenic. Podle Doubravy jsou obavy zbytečné.
„Vytvořením zářezu došlo k ovlivnění stavu vody ve studních, avšak o spojitosti se současnými potížemi se nedá mluvit,“ řekl Doubrava.