Další soundtrack obohacuje Arnaldsovu diskografii

Ólafur Arnalds

Ólafur Arnalds Zdroj: Profimedia.cz

Poněkolikáté se opakuje scénář, kdy snímek, k němuž napsal hudbu islandský skladatel Ólafur Arnalds, propadl, zatímco soundtrack sklízí stejné ne-li větší ovace než jeho řadová alba. Skladby k dramatu Gimme Shelter ukrývají jeden z vrcholů jeho tvorby: ještě nikdy nezněla tak dramaticky a nápaditě.

Arnalds patří ke generaci mladých muzikantů, kteří se po letech v rockových kapelách dostali (zpět) k vážné hudbě a elektronice a usadili se na pomezí obou žánrů. Na nahrávkách čaruje křehké nálady rozpracováváním jednoduchých motivů, především klavíru, jež doprovází smyčcovým kvartetem, a tuto kombinaci posouvá dále díky použití elektroniky pracující s ozvěnami, dozvuky a prostorem.

Od počátku měly jeho kompozice scénický až kinematický rozměr, a proto bylo jen otázkou času, kdy si je vyberou nezávislí filmoví tvůrci. Hudba k filmům se záhy stala nedílnou součástí Arnaldsovy diskografie. Nejprve se obě linie tvorby překrývaly, byly kompozičně i zvukem podobné. Až soundtrack k Another Happy Day přinesl změnu: živelné, dynamičtější skladby, již ne tak lineární a statické jako většina Arnaldsovy studiové tvorby.

V tomto ohledu jde novinka, hudební doprovod k dramatu amerického režiséra Rona Krausse, ještě dále. Jde o interpretovo nejpestřejší dílo. V minulosti se mnohé jeho skladby s přibývajícími minutami stávaly statickými a cyklickými, zde jsou naopak vystavěny na bohatosti zvuku a na práci s kontrasty a dynamikou. Pracují s intenzitou, nepravděpodobností, často se lámou, proměňují a končí zcela nepředvídatelně, přináší změnu stejně ostrou jako filmový střih. A tento zdánlivě nepatrný detail Arnaldsovu tvorbu nesmírně oživuje.

Ólafur Arnalds: Gimme Shelter (OST)
Vydavatel: Milan Records, 2014
Hodnocení: 80 %