Devatenáct nejblyštivějších škodovek od veteránů po elektromobily: takhle slaví Škoda Auto 130 let
Škoda Auto slaví již 130 let existence, ve světovém měřítku tak patří k hrstce firem, které se motorismu věnují bez přerušení již od předminulého století. V Mladé Boleslavi proto aktuálně představila rozsáhlou výstavu, a to v autentických výrobních prostorách z doby před první světovou válkou. Krok za krokem zde uvádí hlavní milníky, přelomové modely a úspěchy na poli motorsportu. Historické kousky, veterány i moderní elektromobily si lze prohlédnout níže na jednotlivých okomentovaných listech. V galerii článku pak naleznete ostatní nezařazené fotografie z výstavy.
1895 Kolo Slavia
Václavové Laurin a Klement začínají s výrobou bicyklů řady provedení. Jejich produkci ukončí o deset let později. Škoda Auto však cyklistiku dodnes podporuje a kola jsou zpět v nabídce automobilky.
1905 První automobil
Litrový dvouválec LBK Volturette A, dvoumístný model nižší třídy, obstál v městském provozu i v horských oblastech. Hlavní trumfy: spolehlivost, atraktivní poměr cena/výkon a elegantní design.
1911 a sériové úspěchy
Auta chrlí jak na běžícím pásu. Do výroby nastupuje populární model – řada S, vyráběná v několikasetkusových sériích až do roku 1924. Jde o první model, který byl vyráběn ve větších sériích. Na snímku je L&K Škoda typ 110 (1929). Krátce po fúzi se na vozech objevovaly oba názvy: Laurin & Klement a Škoda. Vůz L & K Škoda Typ 110 se stavěl v různých provedeních karoserie. Vystavený vůz „Faux Cabrio“ vypadá jako kabriolet s uzavřenou střechou – ve skutečnosti se jedná o limuzínu.
L&K Typ SG 1913
Jednoduchý, spolehlivý a levný – podle tohoto vzorce se typ S ve svých četných variantách stal nejprodávanější výrobní řadou značky Laurin & Klement. Název Landaulet označuje tvar karoserie, která vychází z konstrukce kočáru.
Škoda Hispano-Suiza (1928)
Limitovaná série vozů Škoda Hispano-Suiza 25/100 KS patřila v období 1926–1929 k nejvyspělejším automobilům na světě. Prestiž licenčního produktu umocnila Škoda nekompromisním důrazem na kvalitu materiálů i zpracování. Do dnešních dnů se dochovala jen hrstka těchto vozů. K nejatraktivnějším patří exponát Škoda Muzea, podvozek byl vyroben v Plzni v roce 1928.
Renomovaná pražská karosárna J. O. Jech pak 22. září 1928 předala kompletní automobil prosperujícímu Spolku československých rafinerií cukru. Do roku 2010, kdy se vůz stal součástí sbírky Škoda Muzea, několikrát změnil majitele. V letech 2019–2023 probíhal náročný restaurátorský projekt, opírající se o důkladné rešerše archivních materiálů a usilující o důsledné uvedení vozu do původní podoby. Maximální rychlost: 120 km/h.
Škoda 860
Sériově vyráběný osmiválec značky Škoda: nádherný vůz typu 860 byl vyroben pouze ve 49 kusech, z toho bylo šest kabrioletů. Vyráběl se od roku 1929. Přední sedadlo pro řidiče je z velmi odolné kůže, což je značkou, že byl vůz určen pro exkluzivní zákazníky. Jednu limuzínu obdržel československý premiér. Maximální rychlost: 110 km/h.
Nalezeno ve stodole
Je zřejmé, že tomuto vozu byl již dříve vyměněn motor. Jeho další historie je však skryta v neznámu. V roce 1933 se vůz dostal do sbírek muzea, a to v rámci výměny exponátů s pražským Národním technickým muzeem.
1935 Časy se mění, automobily Škoda zůstávají
V březnu 1935 startuje výroba nové vlajkové lodi Škoda Superb s tichým, pružným a výkonným šestiválcem. Mezi zákazníky nechybějí českoslovenští premiéři, diplomaté, podnikatelé, operní pěvci. Model se v mnoha modifikacích vyrábí až do roku 1949. Škoda Superb 4000 Typ 919 je luxusní vlajková loď celé modelové řady: Škoda Superb 4000 s osmiválcovým vidlicovým motorem. Deset exemplářů bylo vyrobeno ještě před vypuknutím druhé světové války. Šestiválcová varianta Superb 3000 se vyráběla ve velkém počtu kusů také jako vojenské vozidlo.
Škoda 935 Dynamic
Prototyp s aerodynamickou karoserií byl představen na autosalonu v Praze v roce 1935. Na voze byly do roku 1939 prováděny jízdní zkoušky, poté byl odprodán do soukromého vlastnictví. Ve sbírce muzea je od roku 1968, zrestaurován byl v letech 2012–2017. Dosahoval maximální rychlosti 110 km/h.
Škoda 1100 OHC Coupé
Uzavřená verze speciálu vznikla ve dvou exemplářích a v továrním týmu závodila na okruzích do roku 1962. Renovace probíhala v letech 2015–2021, ve sbírce Škoda Muzea doplnila jedno ze dvou vyrobených otevřených provedení vozu 1100 OHC z roku 1957. Maximální rychlost: 200 km/h.
1959 a rodinný ideál Octavia
Model Škoda Octavia, rodinný vůz ověnčený i řadou sportovních úspěchů a základ derivátů pro zámořské trhy. Novodobá éra legendárního modelu Octavia odstartuje roku 1996. Na snímku je vidět Škoda Octavia typ 985 1960. Nové pérování, nový název: ze Spartaku se stává Octavia – osmý poválečný model konstrukční řady. Díky výborným jízdním vlastnostem i na špatných silnicích dosáhla velké obliby a její jméno má dobrý zvuk ve světě dodnes.
1964 a nový závod pro nový vůz
V Mladé Boleslavi spouštějí špičkovou výrobní linku, mimo jiné s unikátním tlakovým litím hliníku. Sjíždí z ní jeden z nejlepších vozů litrové třídy své doby: Škoda 1000 MB s motorem v zádi samonosné karoserie. Na snímku je Škoda 1000 MB Typ 990 (1966). Motor vzadu, samonosná karoserie a četné další novinky: vůz Škoda 1000 MB, který se objevil v roce 1964, byl mezinárodním odborným tiskem označen za jeden z nejlepších a nejmodernějších vozů jednolitrové třídy. Jeho koncepce přetrvala po desetiletí.
Škoda 1101 Roadster
Mladoboleslavský podvozek byl osazen karoserií z Vrchlabí 2. října 1948. Na tehdejší poměry přepychový model byl stavěn na objednávku Úřadu předsednictva vlády. Automobilka Škoda vůz vykoupila od soukromého majitele v roce 1969. V roce 2018 byl částečně renovován. Maximální rychlost: 100 km/h.
Klenot
Když byl tento vůz v roce 1973 zakoupen do muzejních sbírek, byl restaurovaný a provozuschopný. Poté ale strávil 23 let v různých depozitářích. Renovací započatou roku 1996 byl obnoven jeho zašlý lesk. Bilance: 2000 hodin práce – klenot.
Škoda 450
Vozy Škoda 450 byly vyráběny v pobočném závodě AZNP Kvasiny. Celkem bylo těchto dvousedadlových sportovních vozů vyrobeno 1010 kusů, z nichž více než polovina byla určena na export, především do západního, ale i východního Německa a řady dalších zemí. Vůz je předchůdce vozu Škoda Felicia. Vystavený exponát byl do sbírky Škoda Muzea zakoupen v prosinci 1978 a v letech 2019–2020 prošel renovací. Maximální rychlost: 130 km/h.
1987 Prototypy, utajené a předváděcí vozy
Zcela novou kapitolu otvírá kompaktní hatchback Škoda Favorit s variabilním interiérem a motorem u poháněných předních kol s moderním designem od italského studia Bertone. Vůz, který díky své moderní koncepci položil základy úspěchů značky v dalších letech. Na snímku je Škoda Favorit 136 L Typ 781 (1989). Angažovaní pracovníci firmy a italské designové studio Bertone vzdorovali plánovanému hospodářství a překonávali systémové a jazykové rozdíly: v rekordním čase vyvinuli Favorita. Vedle této základní verze existoval i pick-up a kombi – Škoda Forman.
Škoda Fabia R5 evo
S moderním Škoda Fabia R5 evo pokračoval strhující příběh sportovních úspěchů okřídleného šípu. V roce 2018 získal tým Škoda Motorsport s vozem Fabia R5 čtvrtý titul pro značku plus třetí bez přerušení mezi jezdci a spolujezdci. Sezona 2019 se stala nejúspěšnější závodní sezonou značky vůbec. S vystaveným vozem získala finská posádka Rovanpera-Halttunen titul mistra světa. Maximální rychlost: 200 km/h.
2019 Počátek elektrické éry
V Mladé Boleslavi startuje výroba vysokonapěťových trakčních akumulátorů pro ryze elektrické modely Škoda a dalších koncernových značek, ale i plug-in hybridy. O rok později následuje první čistě elektrický vůz Škoda na platformě MEB – Škoda Enyaq. Další budoucnost pak ztělesňuje Škoda Vision iV 2019 – je vizí čistě elektrického čtyřdveřového crossover-kupé, prvního vozu značky postaveného na modulární platformě MEB pro elektromobily koncernu Volkswagen. Pohon zajišťují dva elektromotory, jeden vpředu a druhý vzadu.
Škoda Elroq 2024
Elroq je prvním plně elektrickým modelem značky Škoda v segmentu kompaktních SUV a také prvním modelem s novým designovým jazykem Škoda Modern Solid, definovaný propracovaností, funkčností a novými vizuálními akcenty, jako je inovativní lesklá černá maska Tech-Deck Face.