Ford Focus RS se vrátil s novým motorem a pohonem všech kol
Nový Focus RS je součástí mohutné sportovní ofenzivy Fordu. Auta s dramatickým vzhledem, náročnou technikou a strhujícími jízdními výkony se možná neprodávají po desetitisících, ale jsou důležitá pro image značky a dokážou přitáhnout zákazníky k obyčejným modelům.
Přední pohon je minulostí
Třetí generace Focusu RS představuje v jednom důležitém ohledu velmi radikální odklon od paradigmatu. Zatímco první Focus RS z roku 2002 i jeho nástupce z roku 2009 měly – plným právem – pověst jedněch z nejnezkrotnějších „předokolek“, nový model dostal pohon všech kol. A ne ledajaký.
Ford Focus RS
Jost Capito, který míval evropské rychlé Fordy na starosti, vždy neodbytně trval na tom, že čtyřkolka by pro Focus RS znamenala jen zbytečnou komplikaci. Dnes ale Capito šéfuje týmu Volkswagen Motorsport a oddělení Ford Performance, které převzalo odpovědnost za sportovní modely Fordu v celosvětovém měřítku, to očividně vidí jinak.
Pro jízdu na hraně
Systém pohonu všech kol Ford Performance AWD má umět vektorovat hnací sílu nejen mezi přední a zadní nápravou, ale i mezi levým a pravým zadním kolem a plnit tak funkci aktivního zadního diferenciálu. Ford tvrdí, že díky tomu dokáže nový Focus RS vygenerovat příčné zrychlení 1 g a výslovně slibuje „jízdu kontrolovaným přetáčivým smykem“.
Ford Focus RS
Předchozímu Focusu RS bručel pod kapotou charakterní pětiválec 2.5T od Volva. Nový model dostane motor z nového Mustangu. Ne, pětilitrový osmiválec to nebude (bohužel), ale přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost by měl dosahovat výkonu přes 235 kW (320 koní). Dostal kvůli tomu větší twin-scroll turbodmychadlo a nové sání, výfuk i chlazení.
Právě požadavky na chlazení do značné míry diktují vzhled přední části. Ty obrovské hladové otvory v mohutném předním nárazníku jsou tu právě proto, aby se na patřičná místa dostalo dost chladného vzduchu. Průduchy v blatnících zase slouží k chlazení brzd, zatímco přední „lízátko“, velké zadní křídlo a difuzor společně zajišťují jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech.
Okruhové příplatky
V kabině najdete to, co byste asi očekávali: úhlednější palubní desku z modernizovaného Focusu, trojici přídavných přístrojů z Focusu ST, modré dekorace RS a anatomická sedadla Recaro. Za příplatek bude možné pořídit „ušaté“ skořepiny stejné značky, ale také třeba pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 namísto standardních Super Sport. Obojí přijde vhod, pokud svůj Focus RS častěji vezmete na závodní okruh. Podle Fordu je na to jako dělaný.
Ford Focus RS
Další technické podrobnosti? Většinu si jich Ford schovává na autosalon do Ženevy, ale něco tu přece jen máme. Převodovka bude zesílený šestistupňový manuál, adaptivní tlumiče nabídnou výběr ze dvou úrovní tuhosti. Ford uvádí, že pružiny, stabilizátory i pouzdra náprav jsou tužší než u Focusu ST, a slibuje, že řízení s elektrickým posilovačem je naladěné tak, aby splnilo očekávání sportovně založených řidičů.
Blíží se vlna sportovních vozů Ford
Oddělení Ford Performance, které má novou generaci ostrého Focusu na svědomí, bude mít v nejbližších letech napilno. Na trh totiž míří také Shelby GT350R a nový Ford GT, představené v lednu v Detroitu, stejně jako další sportovní novinky s modrým oválem na kapotě. Do roku 2020 jich má být celkem tucet.