Jablonecký šperk oslnil Paříž

O českou bižuterii je stále zájem. Náhrdelník z Jablonce vybrali módní znalci mezi hity podzimu.

Jablonecká bižuterie zazářila ve světě. Na prestižní výstavě Eclat de Mode Bijorhca v Paříži zařadili módní odborníci náhrdelník jablonecké firmy Odvárka Bijoux mezi trendy výrobky podzimní sezony. Šperk byl mezi takovými skvosty, jako jsou třeba výrobky proslulé značky Swarovski. „Pro jabloneckou bižuterii je ocenění z nejprestižnějšího bižuterního salonu v Evropě obrovský úspěch. Společnosti Jablonex, která dříve na Bijorhcu jezdila pravidelně, se nikdy v historii nic podobného nepovedlo,“ řekl Milan Kohout ze společnosti JBX Promotion, která jablonecké bižuterní výrobce sjednocuje.
Uznání odborníků z Paříže tvůrce oceněného šperku zaskočilo. „Nečekali jsme to. Na Bijorhce jsme vystavovali poprvé a překvapilo nás a zároveň potěšilo, že náš štrasový náhrdelník zaujal. Vůbec největším oceněním pro nás je, že ho dali na srovnatelné místo třeba se šperky značky Swarovski,“ raduje se z úspěchu Martin Odvárka, který vybraný šperk navrhl. A čím náhrdelník zaujal? Nejspíš svou jednoduchostí. „Inspirovala mě poptávka na českém svatebním trhu. Naše nevěsty chtějí jednoduché, lehké šperky,“ vysvětlil Odvárka. Náhrdelník je proto složený z broušených kamínků z čirého skla, ze kterých šperkaři odstranili zrcadlovou vrstvu. Tím se odlišuje. Koupit si ho může úplně každý, zhruba za pět set korun. „Zajímavé ale je, že pro Češky už je moc masivní, a koupí si ho spíš odvážnější zákaznice. Naopak pro ruský trh je zase málo robustní,“ poznamenal Odvárka. Jabloneckou bižuterií se ale díky výstavě v Paříži ozdobí dámy v exotických zemích. Zájem o bižuterii z firmy Odvárka Bijoux mají ve francouzských koloniích, v jižní Africe nebo Rusku.

Bižuterie je v kurzu

I po krachu Jablonexu neupadla bižuterie v zapomnění. Naopak. Na Bijorhce představilo svou práci sedm zástupců jabloneckých bižuterních firem.
„Osm výrobců bižuterie přivezlo své šperky i na Styl v Brně, kde jsme vytvořili Jabloneckou uličku. Výstavní stánky napodobovaly secesní jablonecké domy a identifikovaly tak bižuterii s městem. Zaujali jsme třeba manželku prezidenta Livii Klausovou, která u nás strávila půl hodiny,“ dodal Kohout.