Jan Sedlák: Facebook vyřešil problém a míří vysoko

Facebook se během prvního půlroku na burze propadl zhruba o polovinu a mírné oživení přišlo až začátkem letošního roku. Cena za akcii pak stagnovala až do letošního července, kdy firma oznámila své poslední finanční výsledky. Od té doby je všechno jinak – za poslední rok narostla hodnota akcií o 112 procent.
Zklamaní akcionáři Facebooku vyčítali kdeco. Nejvíce ale skutečnost, že i když se neustále navyšoval počet mobilních uživatelů (aktuálně jich je 819 milionů z celkových 1,15 miliardy), Zuckerbergův tým nebyl schopný z této masy lidí vydolovat žádné peníze. Zlomem byl právě letošní červenec, kdy se mobilní reklama na celkových příjmech z inzerce podílela 41 procenty. Mobilní reklama má navíc příjmům dominovat. Facebook zabodoval především reklamou vkládanou mezi tradiční příspěvky uživatelů a nyní v mobilní reklamě udává tempo. Trh oceňuje zejména to, že uživatelé mobilní verze služby jsou mnohem loajálnější a na reklamy lépe reagují. Podobné je to i u Twitteru, od nějž Facebook svůj princip reklamy tak trochu okoukal.
Ještě důležitější než krátkodobé kvartální vyhlídky je nicméně strategie, kterou chce duo Mark Zuckerberg a Sheryl Sandbergová realizovat v delším horizontu. „Zuck“ při posledním konferenčním hovoru uvedl, že „není sexy propojit přes miliardu uživatelů, ale propojit všechny lidi na planetě“.
To není úplná utopie. Facebook totiž před pár dny oznámil, že spouští iniciativu s názvem internet.org, v jejímž rámci se bude společně s partnery jako Nokia, Samsung, Opera, Qualcomm, MediaTek či Ericsson snažit připojit k internetu i zbývající dvě třetiny světové populace. Obyvatelé v chudých státech si tak dost možná přijdou na více informací, otevřou se jim lepší možnosti práce i vzdělání a podobně, ovšem Facebook se zároveň bude moci rozšířit ještě mnohem více než doposud.
Tím, že do rozvojových států dodá levné chytré telefony či pomůže se stavbou sítí, si totiž bude moci například vyžádat, aby byl hlavním předinstalovaným nástrojem pro komunikaci a sdílení dat. Facebook se tím může stát v podstatě tím prvním, co nově připojení lidé na svých přístrojích uvidí. A pokud budou rozvojové země také díky internetu bohatnout a pokud budou mít Facebook zakódován jako součást svých životů, zejména mobilní reklama se na této síti stane neuvěřitelně efektivní.