Když balon klesá, letí aréna přes palubu
Proces výzkumu trhu, prodeje výrobků či služeb, jehož cílem je udělat taková opatření, aby byl nový produkt uváděný na trh ve vhodný čas a za vhodnou cenu. Podle většiny standardních definic je marketing chápaný jako proces zaměřený na zákazníka. V Karlových Varech se ho při stavbě arény ale jaksi opomněli zeptat.
Možná by jim řekl, že je to veskrze pěkná myšlenka, leč jeho daleko víc zajímá, jak třikrát v ruce převrácenou minci utratí za věci víc potřebné k životu, než je sportovní mač nebo vystoupení divy. Ano, pohladit po duši potřebuje občas každý, mladí i ti odrostlejší, otrlejší. Pokud ale letí v balonu, kde bomba se stlačeným propan-butanem na poklep zacinká vysokými tóny, to aby připomněla, že je téměř prázdná, stačí jim bohatě takovýhle koncert, aby začali přes palubu vyhazovat zátěž, o které by si před několika minutami ještě ani nepomysleli, že by je snad mohla táhnout k zemi.
Nejdřív se samozřejmě po trase vzduch-země proletí ty věci nejtěžší a mohou se tvářit jakkoli velkolepě. Stejně elasticky jako při onom letu v balonu se v ekonomice chová také poptávka, kde věci zbytné mnohem citlivěji reagují na aktuální situaci na trhu. Ten je mimochodem v Karlovarském kraji přibližně stejně velký jako středně objemná pražská čtvrť a ruku na srdce: na rozdíl od ní lidnatější už rozhodně nebude.
V oné čtvrti totiž zakopnete o slušně placenou práci přeci jen častěji. To si pak místní Ally McBealová mnohem snadněji trsne po práci na nějakém tom vystoupení. Tady u nás na západě se odchází z rozpustilého juchání domů po schodech mezního užitku po mnohem vyšších stupních.
Ano, aréna je skvělá věc, ale v místě, kde vedle her se peče i chléb. Tedy tam, kde se asi častěji používá ono zaklínadlo: marketing.