Když balon klesá, letí aréna přes palubu

Kateřina Wegnerová

Proces výzkumu trhu, prodeje výrobků či služeb, jehož cílem je udělat taková opatření, aby byl nový produkt uváděný na trh ve vhodný čas a za vhodnou cenu. Podle většiny standardních definic je marketing chápaný jako proces zaměřený na zákazníka. V Karlových Varech se ho při stavbě arény ale jaksi opomněli zeptat.

Možná by jim řekl, že je to veskrze pěkná myšlenka, leč jeho daleko víc zajímá, jak třikrát v ruce převrácenou minci utratí za věci víc potřebné k životu, než je sportovní mač nebo vystoupení divy. Ano, pohladit po duši potřebuje občas každý, mladí i ti odrostlejší, otrlejší. Pokud ale letí v balonu, kde bomba se stlačeným propan-butanem na poklep zacinká vysokými tóny, to aby připomněla, že je téměř prázdná, stačí jim bohatě takovýhle koncert, aby začali přes palubu vyhazovat zátěž, o které by si před několika minutami ještě ani nepomysleli, že by je snad mohla táhnout k zemi.

Nejdřív se samozřejmě po trase vzduch-země proletí ty věci nejtěžší a mohou se tvářit jakkoli velkolepě. Stejně elasticky jako při onom letu v balonu se v ekonomice chová také poptávka, kde věci zbytné mnohem citlivěji reagují na aktuální situaci na trhu. Ten je mimochodem v Karlovarském kraji přibližně stejně velký jako středně objemná pražská čtvrť a ruku na srdce: na rozdíl od ní lidnatější už rozhodně nebude.

V oné čtvrti totiž zakopnete o slušně placenou práci přeci jen častěji. To si pak místní Ally McBealová mnohem snadněji trsne po práci na nějakém tom vystoupení. Tady u nás na západě se odchází z rozpustilého juchání domů po schodech mezního užitku po mnohem vyšších stupních.

Ano, aréna je skvělá věc, ale v místě, kde vedle her se peče i chléb. Tedy tam, kde se asi častěji používá ono zaklínadlo: marketing.