Jeho poslední počin, drama Ohrožené druhy, které autorsky i režijně připravil na velkém jevišti Nové scény Národního divadla, však předchozí slova staví na hlavu. Text i inscenace jsou ikarovsky nezadržitelným uměleckým pádem, který nezastavuje ani angažované společensko-kritické téma.
Název Ohrožené druhy má ve hře dvojí význam. Jednak jde o cyklus fotografií pořízených hlavním hrdinou v psychiatrické léčebně dlouhodobě nemocných. A současně se vztahuje k odcházející generaci společensky nekonvenčních, politicky angažovaných umělců, bojujících proti nespravedlnosti světa, kteří se nikdy nenechali zkorumpovat penězi ani společenskou mocí. I za cenu rozpadu osobních vztahů. Když se pak jednou hlavní hrdina – fotograf Jiří Čejka řečený Jeremy (Jiří Štěpnička) – rozhodne své životní zásady porušit a pro peníze se spojí s reklamní agenturou, aby pro ni připravil sérii fotografií a klipů podporujících nový lék Cogitamin, narazí. Cynický svět zisku a přetvářky, proti kterému celý život bojoval, jej donutí v jeho donquijotském boji pokračovat. A máme hrdinu, pro kterého by se dal připravit nekonečný seriál… Inscenace na Nové scéně by mohla být pilotním dílem.
Modelová hra plná modelových postav, modelových situací a modelových řešení. Takové hry se psaly v letech černobílého vidění světa na obou stranách železné opony, dnes je však po nich veta. Svět je složitější a nelze jej dělit na levý a pravý, na dobrý a zlý, na kapitalistický a nekapitalistický, na zoo a džungli. Teze dramatika Petra Zelenky v této hře však dál než za tento horizont nesměřují. Od začátku do konce nám autor tvrdošíjně ukazuje, kdo je sympatickým idealistou, byť v soukromém životě a chování neurvalým anarchistou a trochu děvkařem, ale jinak zásadovým bojovníkem za dobro a spravedlnost. A kdo je penězi a mocí zkorumpovaným a korumpujícím darebákem – cynickým kapitalistou. A že peníze a moc vládnou světu, a kdo se tomu vzepře, toho ten svět zničí, anebo pozře.
Autorově černobílé předloze nepomohl ani Zelenka-režisér. Místo aby jednání hlavní postavy a jednotlivé situace alespoň trochu zgroteskněl či zironizoval, a tím otupil její tezovitost a archaičnost, přímočarým jednáním všech postav, banalitu textu a černobílé vidění světa ještě zesiluje. To podtrhuje i jednoduchá otevřená scéna Martina Chocholouška, jež zdůrazňuje prvoplánovou charakteristiku míst, kde se situace odehrávají – fotograf žije na exkluzivně upravené půdě, plné jeho uměleckých fotografií, reklamní kancelář je betonově prázdný prostor s moderním designem a její dva šéfové sedí u počítačů, šéf mega-reklamní firmy Jan (Igor Bareš) je usměvavý arogantní boss…
Herci v podstatě nemají co hrát. Představují typy, které lépe či hůře naplňují. Chybí jim však ironie, humor, ztřeštěnost, nadhled, jindy tak časté Zelenkovy ingredience. Postrádají jedinečnost a herci osobní ručení za ně, za jejich chování.
Petr Zelenka: Ohrožené druhy
Nová scéna Národního divadla Praha
Režie: Petr Zelenka
Hrají: Jiří Štěpnička, Igor Bareš, Miluše Šplechtová, Sabina Králová, Jan Dolanský
Premiéra: 24. listopadu
Hodnocení: 20 %
Autor je redaktorem Divadelních novin