Recenze: Láska mezi regály aneb Tichá přátelství z velkoskladu | E15.cz

Recenze: Láska mezi regály aneb Tichá přátelství z velkoskladu

Silně obsazený německý snímek Láska mezi regály nabízí jako klidný, melancholický, empatický portrét vztahu mezi osamělými lidmi jiný druh filmové valentýnky. Rok po své premiéře na Berlinale se do českých kin dostal první z německých filmů, které v hlavní soutěži propagovaly talent domácí vycházející hvězdy Franze Rogowského, zároveň loni vybraného mezi deset evropských hereckých nadějí Shooting Stars.

Zapomenout na minulost

Láska mezi regály vypráví o osamělosti a opatrných vztazích, především mezi třemi postavami. Rogowski hraje nováčka Christiana, který se prací ve velkoskladu kdesi u Drážďan snaží zapomenout na svou divokou minulost reprezentovanou mnoha tetováními, která každé ráno pečlivě zakrývá pracovní uniformou. Za svůj výkon získal Německou filmovou cenu pro nejlepšího herce. Parťáky mu jsou Peter Kurth, známý z české komedie Schmitke, jako jeho nový šéf i kamarád a Sandra Hüllerová v roli nešťastně vdané kolegyně z cukrovinek, do níž se mladý Christian hned zakouká.

Prohlédněte si nejdražší české fotografie roku 2018. Ceny se pohybují v milionech korun

Malý Toni Erdmann

Přítomnost Hüllerové na Berlinale vybízela k přezdívání snímku „malý Toni Erdmann“, tato nálepka však vzbuzuje až přílišná očekávání. Sedmatřicetiletý režisér a spoluscenárista Thomas Stuber adaptující stejnojmennou povídku spolu s jejím autorem Clemensem Meyerem tu má menší záběr i minimalističtější styl.

Humanistický pohled

Soustředí se na křehké naděje a malé útěchy osamělých životů, práci jako druhý domov, zklidňující i otupující účinek denní rutiny, který čistě vykresluje v elegantně symetrických záběrech, nejčastěji podkreslených tichem doplněným zvuky z velkoobchodu, šuměním nebo klasickou hudbou pouštěnou do uliček nočním hlídačem. Původně se snímek jmenuje pouze Mezi regály, český titul kromě zvýšení atraktivity odkazuje k filmu Láska na grilu Andrease Dresena. K tomu i Stuberův pohled na obyčejné, loserovské hrdiny dýchá láskou a pochopením.

Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu

Jeho humanistický film působí svou tichostí, tlumeností, melancholií, neokázalostí a stylistickou pečlivostí, ne velkými dramaty. Nejnapínavější chvíle přináší vysokozdvižný vozík, který se Christian učí ovládat, postupně, trpělivě, jako svou existenci v nové, přátelské komunitě. Láska mezi regály patří k filmům, které se vyjadřují nejradši beze slov, pomocí obrazu a zvukové stopy. Filmům, kde romanci najdete v očích a úsměvech a kde má největší drama protagonista už za sebou a teď se z něj vzpamatovává.

Autor: E15