Marže českých operátorů patří k nejvyšším na světě

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

V posledních šesti letech měli O2 s T-Mobilem 45procentní marži, průměrná marže Vodafonu činila 34 %. Operátoři ale kupodivu neškubou jen Čechy.

Předražené volání, pohádkové marže, nefunkční regulátor a v důsledku toho všeho oškubaní zákazníci. Tak by se dal ve zkratce shrnout postoj kritiků poměrů na českém trhu v posledních několika letech. Operátoři a zástupci ČTÚ pak v zásadě tvrdili vždy pravý opak. Kde je pravda? A dá se to vůbec jednoznačně říci? Podívejme se nyní na fakta, na tvrdá čísla, konkrétně na marže, které tuzemští operátoři na našem trhu do roku 2012 dosahovali a kolik to bylo v komparaci s jinými zeměmi. Jistě, opět můžete proti srovnání namítat to či ono, ale právě výše marže je klíčový ukazatel, který má vysokou vypovídací hodnotu

Úplně jednoduše řečeno představuje marže rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Prostě koupím za 100 jednotek a prodám za 200, pak má marže činí 50 % (100 jednotek). Ale pozor, nezaměňovat se ziskem.

Zisk je marže (v absolutní výši) snížená o náklady. My se dále ovšem budeme zabývat výhradně marží vyjádřenou v procentech, na absolutní čísla se tentokráte nehraje, protože ty jsou na každém trhu jiná.

Pro pořádek začněme dvěma pojmy, tím prvním je EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy), tím druhým OIBDA (provozní zisk před odpisy). Jsou zde drobné nuance, například to, zda pro kalkulaci bereme jako výchozí čistý či provozní zisk. OIBDA dále nezahrnuje mimořádné (jednorázové) výnosy, například z prodeje majetku, ale v zásadě lze obě veličiny srovnávat.

Domácí liga

Jak je patrné z tabulky níže, dva největší operátoři si v ČR za poslední drží velmi vysokou marži okolo 45 %, a to je vskutku luxusní číslo. Abych byl naprosto přesný: průměr T-Mobilu dělá 46,72 %, průměr O2 pak 44,37 %. Vodafone oproti tomu zaostával, a to výrazně okolo jedenácti procentních bodů. Jeho průměrná marže od roku 2006 byla 34,05 %. Je tedy pravdou, že Vodafone v ČR vydělává méně než oba jeho konkurenti.

U Vodafonu nejsou dostupná data za rok 2012, protože společnost má posunutý účetní rok, který skončil 31. března 2013 • (obr.: infip.cz)U Vodafonu nejsou dostupná data za rok 2012, protože společnost má posunutý účetní rok, který skončil 31. března 2013 • (obr.: infip.cz) | Zdroj: (obr.: infip.cz)U Vodafonu nejsou dostupná data za rok 2012, protože společnost má posunutý účetní rok, který skončil 31. března 2013 • (obr.: infip.cz)

Marže tuzemských operátorů za posledních šest let • (obr.: infip.cz)Marže tuzemských operátorů za posledních šest let • (obr.: infip.cz) | Zdroj: (obr.: infip.cz)Marže tuzemských operátorů za posledních šest let • (obr.: infip.cz)

Jak je patrné z grafu výše, úplně nejvyšší marže má v ČR T-Mobile. V roce 2007 trumfnul konkurenční O2 a za rok 2009 vykázal pohádkovou marži přesahující 50 %! Od té doby spolu s konkurenty ztrácí, ale to je pro nás spotřebitele jedině dobře. Uvidíme za pár let jak se do marží promítne čerstvá cenová revoluce a příchod virtuálních operátorů.

V každém případě, ale zejména T-Mobile a O2 vydělali v ČR během posledních šesti let obrovské peníze s marží, o které si mohou jiní podnikatelé, ba dokonce operátoři v jiných zemích nechat leda tak zdát. Pohleďte na další grafy.

Česká (a Chorvatská) foják, dobrá foják...

Začněme s T-Mobilem, který jak vidno, má z tuzemské trojice operátorů nejvyšší marži. Bez zajímavosti jisté také není fakt, že česká pobočka Deutsche Telekomu drží absolutní rekord v marži – 51,55 % v roce 2009. Při pohledu do tabulky je také jasné, že ČR je spolu s Chorvatskem pro T-Mobile nejziskovější zemí. A rozdíly jsou obrovské: 13 procentních bodů oproti Polsku, šest oproti Německu a rovných 20 procentních bodů oproti Rakousku.

T-MobileT-Mobile | Zdroj: infip.czMarže T-Mobilu v jednotlivých zemích. O „prvenství“ závodí český a chorvatský T-Mobile • (obr.: infip.cz)

T-MobileT-Mobile | Zdroj: infip.czMarže T-Mobilu v letech 2011 a 2012 • (obr.: infip.cz)

T-MobileT-Mobile | Zdroj: infip.czFialová barva ukazuje průměr, bledě modrá je marže vykazovaná v ČR • (obr.: infip.cz)

Latinos Republica Checa

Z pohledu španělské Telefónicy patří ČR spolu s Uruguají a Venezuelou do trojlístku lukrativních zemí latinské Ameriky. Tučnou marži ale realizuje i na domácím trhu. Svůj vrchol zaznamenala tuzemská pobočka v roce 2009, kdy vykázala marži 46,59 % od té doby ale klesá až k loňským 41,39 %. Zajímavá je například dvacetiprocentní marže v Irsku, což je trh, který v našem nedávném srovnání cenově úplně propadl.

TelefónicaTelefónica | Zdroj: infip.czČR jde s marží dolů, uvidíme jak se do čísel promítne tuzemská revoluce • (obr.: infip.cz)

TelefónicaTelefónica | Zdroj: infip.czJe férové říct, že nejvíce Telefónica vydělává na domácích klientech • (obr.: infip.cz)

TelefónicaTelefónica | Zdroj: infip.czAle sype to i v ČR, i když trend je sestupný • (obr.: infip.cz)

Vodafone: Taliáni, Němci, Češi třetí

Vodafone působí na všech kontinentech, do srovnání byly vybrány evropské země včetně ČR. Na rozdíl od ostatních operátorů jsou EBITDA marže Vodafonu u nás nižší. V případě Německa jsou marže u Vodafone vyšší než u O2, ale nižší než u společnosti T-Mobile.

VodafoneVodafone | Zdroj: infip.czV letech 2006 až 2009 si Vodafone pískal, pravdou je, že o čísla konkurentů může tuzemský Vodafone jen závidět • (obr.: infip.cz)

VodafoneVodafone | Zdroj: infip.czZ pohledu Vodafonu a marže je ČR něco jako zlatý střed • (obr.: infip.cz)

VodafoneVodafone | Zdroj: infip.czMarže Vodafonu klesají obecně, opačně jde domovský trh červeného operátora • (obr.: infip.cz)

Data pocházejí z výročních zpráv operátorů, analýzu vypracoval Infip.cz.