Müllerův hlas nevstával z mrtvých zbytečně

Konečně alespoň trocha pevné půdy pod nohama, chce se zvolat! Málokterý návrat byl totiž tak krkolomný a z počátku i tak rozpačitý. Zpěvákovo zmrtvýchvstání na festivalu Pohoda bylo ponejvíce připomínkou promarněného talentu a album Už bylo velkolepé snad jen v prohlášeních vydavatele. Vykřesalo sice několik vděčných písniček pro rádia, ale k osobní výpovědi či autorskému dílu mělo daleko. Skladby halilo do ryze současného, zato vzhledem k možnostem i tématům interpreta zcela neadekvátního obalu syntezátorů a elektronických rytmů.
Alespoň v tomto ohledu je novinka vykročením správným směrem, třebaže notně opatrným, neboť autoři ponechávají dostatek stop z Müllera řekněme nedávného. Figurují zde skladby převážně klasické. Baladické, komorní výpovědi střídá několik kousavě ironických písniček, kombinace nikoli nepodobná receptu ze zpěvákových nejzajímavějších nahrávek. Bylo by zbytečné podtrhávat, že i tentokrát zpívá čerstvý padesátník především o lásce, a to v přednesu pro něj typickém, v němž charizma zcela zastiňuje nevelký hlasový rozsah. A nejlepší písně desky potvrzují, že tento hlas nevstal z mrtvých zbytečně.
Návrat je to bohužel jen částečný. Nad projektem zpěvák již očividně nedržel opratě tak pevně jako před lety. Kromě autorů přidali své i manažeři, jak jinak si vysvětlit duet s Terezou Kerndlovou. S jinou partnerkou, která by text měla zažitý a ne jen naučený, by mohl patřit k vrcholům alba. Zejména ve chvílích, kdy dotyčná imituje slovenštinu, koutky pobaveně ucuknou a veškerý vklad, veškerá osobnost, jíž zpěvák do nahrávky otiskl, přichází vniveč. Stejně nešťastné jsou i úlitby zařazené na desku jen proto, aby si ji koupili ti, kteří Müllera objevili s Už. Hrátky s patlavými elektronickými rytmy a vokálními efekty si tvůrci opravdu mohli odpustit.
Müllerův problém tedy zůstává stále stejný: jaké meze vytyčit mezi osobní výpovědí, potřebou posluchače bavit a být slavným. To však nic nemění na faktu, že jeho desky má znovu smysl poslouchat.
Richard Müller: Ešte
Vydavatel: Universal Music, 2011
Hodnocení: 70 %
Autor je spolupracovníkem redakce