Nejlevnější auto světa je příliš levné, indická Tata se topí v potížích

Tata Nano,

Tata Nano, Zdroj: CC BY-SA 2.0: Sudhanwa

Indická automobilka Tata chystá lépe vybavené verze svého modelu Nano, který uvedla v roce 2008 jako nejlevnější auto světa. Důvod? Prodeje zůstávají daleko za očekáváním, podle automobilky si jen málokdo chce pořídit vůz zaměřený hlavně na dosavadní majitele skútrů.

Tata nasadila u Nana agresivní cenovku odpovídající asi 40 tisícům korun. Ačkoli se vozítko dočkalo celosvětové pozornosti, prodeje tomu neodpovídají. Od začátku výroby v červenci 2009 automobilka prodala jen 229 tisíc těchto miniaut, prodeje za první tři měsíce letošního roku byly zatím vůbec nejslabší. Zatímco loni se Nano pravidelně umisťovalo mezi deseti nejprodávanějšími vozy v Indii, v březnu se jich prodalo jen 1507. Před továrnou v Sanandu se hromadí tisíce aut, o která není zájem.

Podle provozního ředitele Taty Karla Slyma za neúspěchem Nana stojí nálepka právě levného vozu. Lidé, kteří dosud jezdili na motorkách, nemají zájem, protože ostatní „by si o nich mysleli, že si nekoupili auto, ale něco mezi motorkou a autem. Kdokoli, kdo už auto má, zase Nano nechce kvůli tomu, že má být náhražkou motorky,“ vysvětlil agentuře Bloomberg.

Nové verze dorazí ještě letos

Automobilka nyní chystá řadu změn, které by měly zvýšit atraktivitu Nana a zbavit jej stigmatu něčeho levného. Jako příklad nového přístupu uvádí Slym koncept Pixel z předloňského ženevského autosalonu, dvoudveřový hatchback na základě Nano s nůžkovými dveřmi, automatickou převodovkou a dieselovým motorem. Nové Nano bude nabízeno „široké škále zákazníků za různé ceny“, dodal.

Podle indických médií by se ještě letos mělo objevit naftové Nano a varianta na zemní plyn. Podle místních deníků již Tata testuje Nano se silnějším motorem. Od začátku roku také automobilka vypustila několik lépe vybavených zvláštních edicí.

Březnovou novinkou je nabídka, která umožňuje za Nano zaplatit kreditní kartou a zbytek ceny doplatit bez navýšení během 12 měsíců. Podobné akce ovšem probíhaly i v minulosti, Tata například od zákazníků na protiúčet vykupovala jejich motorky. Prodejům to nijak významně nepomohlo.

Problém nemá pouze Nano

„Jen vytvoření nových variant nepomůže. Je důležité změnit současnou image Nana jako levného auta,“ upozorňuje Haritha Saranga z Indického institutu managementu v Bangalore. Podle Umeshe Karneho ze společnosti Brics Securities musí Tata Nano vylepšit zvenčí i zevnitř a přidat například posilovač řízení. Díky tomu bude Nano moci soupeřit s konkurenty od Maruti a Hyundaie, jeho cena ale stoupne ze současných sta tisíc na asi 250 tisíc rupií.

Tata neřeší jen problémy s Nanem. Prodeje celé automobilky se za právě uplynulý finanční rok propadly o 15 procent. Některé modelky automobilky se umístily u dna aktuálního žebříčku spokojenosti zákazníků J.D. Power. Prodeje sedanů Indigo a Manza za uplynulých 12 měsíců klesly o 63 procent. Tata zareagovala slevami napříč svou nabídkou. „ To znamená, že jim docházejí nápady a zoufale se snaží prodávat auta za jakoukoli cenu,“ komentoval slevy Deepesh Rathore, šéf indické pobočky poradenské společnosti IHS Automotive.

Jako nikdy se naopak daří britským značkám Jaguar a Land Rover, které Tata koupila v roce 2008. Obě značky ve čtvrtletí dohromady prodaly přes 115 tisíc vozů, čímž překonaly své loňské výsledky o 17 procent. Pro Land Rover to byl nejlepší výsledek v jeho pětašedesátileté historii.