Nikoli pozorováním, ale v datech objevili astronomové nové světy

Sluneční soustava

Pomocí nové analýzy už dříve získaných dat vědci objevili planetární systém, který se podobá naší sluneční soustavě.

Nejprve jsem si mysleli, že všechny planetární soustavy musejí vypadat jako ta naše, píše server Sme.sk, jenže nedávné objevy astronomů naznačují, že naše sluneční soustava může být spíš výjimkou. A že ve vesmíru neplatí pravidlo, že kamenné planety musejí kroužit poblíž svého slunce.

Nyní ovšem vědci objevili planetární systém, který se tomu našemu opravdu podobá; Kamenné planety se pohybují blízko mateřské hvězdy a dále od GJ676A krouží obři tvoření plyny.

Větší ze dvou planet je zhruba pětkrát hmotnější než Jupiter. Odborníci se objevu nedopracovali pozorováním, vyvinuli ale novou techniku na analyzování starších údajů a v dalekém systému, v něž už byla známá jedna velká exoplaneta, si všimli tří nových těles.

„To znamená, že také další soustavy mají dosud skryté společníky,“ řekl pro magazín National Geographic Anglada Escudé, jehož tým planety objevil. „Abychom je našli, stačí jen použít tuto novou techniku.“