Norové ovládli maďarský internetový trh

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Ministerio TIC Colombia, Flickr.com (CC BY 2.0)

Internetovým prodejním portálům vládne v Maďarsku společnost Jófogás (v překladu Dobrý úlovek). Její vlastník, norská skupina Schibsted Media Group, navíc tento týden koupila konkurenční firmu OLX, kterou vlastnila jihoafrická společnost Naspers. Jednatel nyní spojeného portálu Jófogás Géza Palocsay-Zubr uvedl, že po završení fúze mají čtyři miliony klientů. Cenu transakce portály neoznámily.

V předchozích letech oba rivalové vedli nemilosrdný konkurenční boj, což se projevilo i v tom, že investovali do propagace a reklamy desítky miliard forintů. V letech 2013–2014 se maďarský reklamní trh rozproudil právě díky jejich zakázkám, patřili totiž mezi největší objednavatele. Oba portály navíc pro klienty zavedly zdarma donášku zboží včetně nábytku a elektrospotřebičů až do bytu. Kvůli těmto službám a investicím do reklamy jsou oba portály zatím ztrátové. Géza Palocsay-Zubr říká, že k dosažení ziskovosti potřebují ještě dva roky.

Konkurenční boj začal roce 2011. Tehdy dominantní norský portál Dobrý úlovek dostal na maďarském trhu soupeře Allegro Group. To je polská dcera jihoafrické firmy Naspers. Podle analýz byla nakonec v boji úspěšnější jejich OLX, ale globální zájmy Jihoafričanů byly přednější. Proto se rozhodli maďarský trh opustit a portál prodali Norům.

Jófogás bude sice internetovému prodeji v Maďarsku dominovat, ale portál Vatera mu již šlape na paty.