OHL ŽS postaví na Urale železnici za desítky miliard korun

Během návštěvy ruského prezidenta Dmitrije Medveděva v Praze došlo k podpisu smlouvy mezi českou firmou OHL ŽS a ruskou Jamalskou železniční společností o výstavbě zhruba 350 kilometrů železniční tratě mezi městy Obskaja, Salechard a Nadym za přibližně 40 miliard korun. Akciová společnost OHL ŽS bude plnit roli generálního dodavatele. Realizace projektu započne momentem dořešení celkového financování z české a ruské strany. Podpis kontraktu je tedy úzce spojen s podpisem mandátu České exportní bance k účasti na financování projektu spolu s českými a ruskými komerčními bankami.

„Projekt je však příliš velký a bude se realizovat na tři etapy,“ uvedl již dříve předseda představenstva OHL ŽS Michal Štefl. Původně měly být smlouvy podepsané v průběhu letošního podzimu, nakonec ale s podpisem firmy vyčkaly na oficiální návštěvu ruského prezidenta v Praze. Výjimečnost tohoto projektu, který je pro české firmy zřejmě jedním z největších zahraničních kontraktů posledních let, potvrdil generální ředitel státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) Karel Pleva, která má projekt pojistit.

V rámci realizace stavby počítá OHL ŽS, a.s. s rozsáhlým zapojením řady českých firem – např. ŽPSV, AŽD, Sudop, DT Prostějov, Třinecké železárny, Vítkovice atd., které se budou na výstavbě železnice podílet. Tímto však možnosti spolupráce českých firem na zakázkách v Ruské federaci nekončí. „Na tuto železnici naváže řada dalších projektů na poli energetiky a zpracovatelského průmyslu, a proto vnímáme tento kontrakt jako otevření dveří pro další významné české firmy, které získají nové příležitosti exportu svých služeb a technologií,“ řekl Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.

Plánovaná železnice má být dlouhá 711 kilometrů a její výstavba měla začít do konce letošního roku. České firmy se budou podílet zhruba na polovině její délky na úseku Obskaja - Salechard - Nadym a postaví most přes řeku Ob. Zbytek stavby zajistí domácí společnosti. Celkové náklady se podle dřívějších informací odhadují na 150 miliard rublů (skoro 92 miliard korun). Třetinu celého projektu platí ruský stát, má zajistit především most přes řeku Ob, další třetinu tratí od svých nalezišť směrem k městu Nadym má zaplatit Gazprom a zbývající podíl chtějí Rusové řešit úvěrově s českou stranou. „Tato třetina se bude ještě dál členit na další části, nakonec to získá reálnou podobu,“ uvedl Štefl.

Celý projekt zaštiťuje korporace Ural průmyslový - Ural polární. Cílem je postavit železnici v místech, kde jsou bohatá rudná naleziště. Železnice se má stavět i v místech, kde byly v minulosti gulagy a jsou zde mrtvé, nepoužívané tratě, které stavěli vězni z dob komunismu. OHL ŽS chce zachované náspy tratí využít.