Opera chce zásadně změnit webové prohlížeče na tabletech

Opera Software

Opera Software

Stejnojmenný webový prohlížeč norské společnosti Opera Software byl v posledních letech vždy inovativní, obrovskou díru do světa ale nikdy neudělal, minimálně ne z pohledu podílu na trhu. Opera se vždy soustředila spíše na náročnější uživatele, nyní ale věří, že pomyslné ledy prolomí a její penetrace výrazně naroste. S novým prohlížečem nazvaným Coast míří mezi běžné uživatele a chce s ním změnit prohlížení internetu na tabletech.

„Říkáme tomu prohlížeč, se kterým měl iPad přijít už v době svého vzniku. A stejně tak by s iPadem měl být dodávaný v základu,“ popisuje v rozhovoru pro E15.cz Maciej Kocemba, jeden z hlavních vývojářů mobilních technologií v Opeře. Současné tabletové „browsery“ jsou totiž často ze staré školy, a zatímco například samotný iOS se co do ovládání gesty a podobně mění, integrované Safari a jiná konkurence ne. „Pořád jsou tam nepohodlná tlačítka pro přechod zpět, zobrazení záložek a tak dále. Chtěli jsme všechna tlačítka odstranit a udělat prohlížeč, který je určený skutečně pro tablet,“ vysvětluje Kocemba. „Tablet není počítač, prohlížeče na něm ale v podstatě počítačové jsou.“

Coast je proto založený především na dotykových gestech a oblíbené stránky je možné si na hlavní stránku připínat podobně, jako aplikace v iOS. Nejsou zde žádné záložky, mezi otevřenými stránkami se přechází gestem a zavřou se přetažením do horní části obrazovky. I když Opera označuje běžné klepnutí prstem na tlačítko za otravné, i tady se ale občas klepnout musí – dole jsou 2 tlačítka pro návrat na domovskou stránku a výběr stránek oblíbených.

Prohlížeč také chytře pracuje s otevřenými stránkami, a jakmile mu dojde paměť, ty delší dobu nepoužívané zavře. Je to tedy podobné jako multitasking v iOS. Jádro běží, stejně jako další prohlížeče na systému Applu, na WebKitu a naráží na limity, které Cupertino drží.

Změní to trh s prohlížeči

Opera na Coastu ve svých vývojových centrech v Oslu a polské Vratislavi pracovala více než rok a jde o úplně nový a od klasické verze prohlížeče Opera oddělený produkt. „Na tradiční Operu a nový Coast jsou kladeny jiné nároky, přímo si nekonkurují,“ tvrdí polský vývojář a manažer. Coast prozatím zaznamenává úspěch. Dostupný je na App Store pár týdnů a v několika zemích byl nějaký čas nejstahovanější aplikací, která navíc sbírá solidní hodnocení.

„Věříme, že Coast je nový start pro celý trh prohlížečů na tabletech,“ říká sebevědomě Kocemba. „Myslíme si, že s něčím podobným brzy přijdou i Apple a Google, je to logický krok.“ Opera prozatím nekomentuje, zda Coast chystá také pro tablety s Androidem, je to nicméně pravděpodobné. Stejně tak není jistá verze pro chytré telefony. Zejména z toho důvodu, že tablet je větší zařízení, do kterého se nový typ prohlížení webu hodí více. „Dám vám ale takovou otázku – chtěl byste na chytrém telefonu nový typ prohlížeče?“ naznačuje Kocemba.

Opera díky mobilním zařízením v poslední době solidně roste. V posledním kvartálu navýšila tržby o 34 procent na 17,1 milionu dolarů a právě mobilní oblast narostla o 64 procent. Kromě různých partnerství tato čísla táhnou především smlouvy s mobilními operátory. Norská společnost už má přes 260 milionů mobilních uživatelů, což je meziroční nárůst o 26 procent. I proto firma hlásá, že .

Akcie Opera Software v posledním roce reagovaly na pozitivní mobilní vývoj a narostly o 108 procent.