Parkoviště jsou plná, Budějovice ucpávají auta s jedním cestujícím

Sedmička si vyzkoušela parkování v Budějovicích. Zjišťovala také, jak obsazená jsou auta, která míří do města.

Místa pro parkování a počet aut mířících do města? Spojité nádoby. Je pondělí 7. září ráno a jedna z nejrušnějších křižovatek před Dlouhým mostem je ucpaná. Přechod od Čtyř Dvorů do města se snaží na zelenou překonat chodci, v cestě jim stojí auta. Lidé čekají na prvního odvážlivce, který vykročí, až potom se vydají za ním.
„Zmatek dělají řidiči zabočující od Dlouhého mostu doleva. Najíždějí okamžitě do levého pruhu, a tím ho celý zablokují,“ pozoruje hemžení cyklista Vratislav Novák.
Muž upřednostňuje kolo. Pro cestu do práce je nejrychlejší. Ukazuje na auta. Ve většině z nich sedí jen jeden člověk.
Test Sedmičky to potvrzuje. 7. září od půl osmé do osmé ráno projelo v jediném pruhu od Čtyř Dvorů na Dlouhý most dvaaosmdesát osobních aut.

V sedmapadesáti seděl pouze řidič.

Za stejnou dobu se propletly křižovatkou tři sanitky a dva policejní vozy.
Proč policisté neřídí v takových okamžicích křižovatku ručně? Mohli by alespoň pomáhat chodcům a chránit je před úrazem. Mají jednoduchý argument: semafory tu jsou napojené na zelenou vlnu od křižovatky Diamant u sídliště Vltava až po světla na Mánesově ulici. Při ručním řízení by se musela vypnout celá série křižovatek, což se občas stává při pořádání výstav.
„Je otázka, zda by ruční řízení zrychlilo dopravu. Navíc si myslím, že za ucpávání křižovatky mohou řidiči, kteří do ní najedou ještě na oranžovou,“ tvrdí šéf policie Budějovicka Ladislav Škvařil.

Přestavěná křižovatka

Mnoho místních si myslí, že trápení by ukončila mimoúrovňová křižovatka. Jediné dvě jsou u sídliště Vltava a u vodárny. Podle projektantů je ale skoro neuskutečnitelná.
Vedoucí odboru dopravy města Jaroslav Mráz si vzpomíná, že podobný námět se objevil na radnici několikrát. Pokaždé na řešení chyběly peníze. „Naposledy se o ní mluvilo v polovině devadesátých let při stavění nového Dlouhého mostu. Ani tenkrát nebylo dost peněz. Dnes by se kvůli tomu musel most a nájezd na něj složitě upravovat,“ míní Mráz.

Řešením jsou plánované spojovací okruhy kolem města.

Ze Čtyř Dvorů přes sídliště Máj na Litvínovice. Projektanti předpokládají, že tím omezí počet jízd přes křižovatku u Dlouhého mostu.
Druhou záchranou je východní dálniční obchvat. Tady jsou ale odborníci skeptičtí. Počítají, že osmdesát procent řidičů stejně sjede z obchvatu do města. A aut stále přibývá.

Kroužit půl hodiny

Stejný den, jen o čtyři hodiny později. Sedmička otestovala parkování. Trasa vedla od Čtyř Dvorů přes parkoviště u sportovní haly, pak k plaveckému stadionu a ulicemi Resslova, Klavíkova, Jaroslava Haška, přes Pekárenskou a Jírovcovu směrem na náměstí. Odtud k ulici A. Gerstnera, dále na Lidickou, Mánesovu a Vrchlického nábřeží a po Nádražní k Riegrově a Smetanově ulici.
Patnáct kilometrů jízdy za půl hodiny.
Bez šance zůstaly tajné trumfy jako parkování zdarma kolem stavební průmyslovky a plovárny. Plné byly ulice kolem Palackého náměstí. Při chvilkovém popojíždění se tu uvolnila dvě místa. Riegrova ulice začínala být volnější až blízko nádraží, což je asi kilometr od centra. Beznadějně plné bylo Vrchlického nábřeží za strojní průmyslovkou. Několik aut mohlo zaparkovat v Dukelské, ale až v Havlíčkově kolonii. Až tři auta by se ještě vešla ke sportovní hale.
O něco lépe dopadla placená parkoviště. Na Mariánském náměstí zůstalo místo pro patnáct aut a v kasárnách pro dvacet. Na hlavním náměstí se ukázala dvě volná místa. Plno mělo parkoviště na Senovážném. V ulicích v centru, která mají nejdražší tarif, by zaparkovala tři auta, z toho dvě v Hroznové u banky. Pokud má řidič čas na půlhodinové kroužení širším centrem, je šance, že se uvolní místo, kde zaplatí jen deset korun za hodinu.
Budějovice nabízejí v centru placené stání pro 640 aut. Dalších 302 míst poskytuje radnice za poplatek zde bydlícím nebo podnikajícím lidem. Test ukázal, že vyhrazená parkoviště zdaleka nestačí. Jaroslav Mráz se přesto domnívá, že kolaps, který se pravidelně opakuje začátkem září, poleví. „V tu dobu zkoušejí lidé dopravu do města. Někteří to po prvním týdnu vzdají,“ myslí si Mráz.

PARKOVÁNÍ ZDARMA: KDY JE TAM MÍSTO

Sportovní hala.Volno zde je do 8. hodiny ranní, později se místa zaplní. Při testu zde překážel zaoparkovaný kamion, který tu neměl co dělat.
Sokolský ostrov – u plovárny. Místo u chodníku maximálně do 7.30 hodin, potom až do 18 hodin jen náhodně.
Jiráskovo nábřeží a Klavíkova ulice u úřadu práce. Občas se uvolní jedno až dvě místa.
Resslova ulice, Jar. Haška u paneláků. Místo podle náhody
Dukelská, U Malše, Havlíčkova – lokality za vnitřním městem. Šance je za Mánesovou ulicí.
Kolem Palackého náměstí. Jedno až dvě stání při projíždění ulic a hledání právě uvolněného místa
Riegrova, J. Š. Baara, B. Smetany, Skuherského ulice. Volná místa blíže k Nádražní. Deset až patnáct minut pěšky do centra.

PLACENÉ PARKOVÁNÍ: CENY A POČET MÍST

Zóna A – každá započatá hodina 60 korun

Náměstí Přemysla Otakara II.: 80 Kněžská, střed: 15 Hroznová, Černá věž: 14 Kněžská, katedrála: 13
U Černé věže: 17

Zóna B – každá započatá hodina 10 korun

J. Haška, obchodní akademie: 10
Matice školské, poliklinika: 11
Lannova: 47 Chelčického: 20 Zátkovo nábřeží, u soudu: 33
Jirsíkova, u divadla: 23
Muzeum: 15
Senovážné nám.: 99 Senovážné nám., pošta: 20
Goethova: 81 Dukelská, u školy: 36
F. A. Gerstnera: 30 Lidická, u soudu: 16 Senovážné nám., Dům služeb: 14 Mariánská kasárna: 70