Pětiletá bilance YouTube v Česku: počet uživatelů stoupl sedminásobně

Sídlo YouTube

Sídlo YouTube Zdroj: CC BY-SA 2.0: jm3

Měsíční počet uživatelů české mutace internetového videokanálu YouTube (YT) se za posledních pět let zvýšil sedminásobně na 5,1 milionu lidí. Počet inzerentů z Česka se na známém videoserveru více než ztrojnásobil a třicet kanálů komerčních značek má více než jeden milion zhlédnutí. Zároveň v posledních letech dochází podle statistik společnosti k dynamickému růstu příjmů z obsahu u tvůrců. Po spuštění Partnerského programu totiž jejich příjmy za poslední rok vzrostly 2,5 násobně.

„Do budoucna počítáme i s novými uživateli, nicméně vzhledem k tomu, že YouTube dnes v Česku používají více než tři čtvrtiny internetové populace, tempo růstu se už nebude moct dynamicky zvyšovat ve stejné míře. Věříme ale, že díky zajímavému obsahu se stávající i noví uživatelé budou na YouTube vracet pořád častěji.“ Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu.

“Úspěšné kampaně na YouTube pracují s reklamou, která je relevantní a uživatele zaujme do té míry, že ji sami chtějí sledovat a sdílet dál. Obecný princip volby ‚co a kdy zhlédnu‘ se promítá i do dalších oblastí a klade nové nároky na marketingovou komunikaci značek. Ty dnes mohou využít i příležitost oslovit spotřebitele přes čtyři obrazovky v průběhu celého dne - mobil, tablet, počítač a chytrou TV,” upřesnila manažerka pro YT Božena Režábová.

YouTube v těchto dnech slaví pětileté výročí své existence v Česku. V návaznosti k tomuto výročí se pak rozhodlo ocenit nejúspěšnější zadavatele a tvůrce ve svém portfoliu. Nejúspěšnějším kanálem s nejvíce odběrateli hudebního obsahu se stal DJ Wich s více než 140 tisíci pravidelnými odběrateli. “Nejoblíbenější kategorií na YouTube je v Česku jednoznačně hudba, která je nejsilnější i v celosvětovém měřítku, velmi populární je také zábava a humor nebo pak i téma počítačových her,” dodal Michal Zachar.

Nejlépe pak podle manažerů YT využila potenciál kanálu zejména v technických možnostech značka Magnesia. Díky její kreativní kampani a nápadu se mnohá videa stala virálními. Diváci si je navzájem sdíleli a bavili se jimi, čímž Magnesii přinesli nové uživatele a fanoušky. Díky tomu bylo až 58 procentech všech zhlednutí této reklamy zdarma, tedy spontánně šířeno a zhlédnuto uživateli.

“Vedle zábavného obsahu na YouTube dynamicky roste i obsah, který uživatele něco nového naučí, rozvíjí je nebo je něčím novým obohatí, proto jsme se rozhodli ocenit i zajímavé a inspirativní počiny českých tvůrců v rámci kategorie vzdělávacích a how-to videí (jak na to?),” vysvětlil dále Zachar. Cenu za inspirativní využití YT proto získala Khanova škola. Ta zpracovává českou verzi známé Khan academy na principu takzvané obrácené třídy, tedy děti si látku nastudují doma z online videí a následně až s učiteli ve škole ji rozebírají a praktikují. Za necelý rok fungování se organizaci společně s dobrovolníky podařilo přeložit nebo nadabovat přes 1000 videí s lekcemi matematiky, dohromady s šedesáti tisíci zhlédnutími.

YouTube v Česku
Uživatelé v České republice zhlédnou za měsíc půl milionů videí
Nejvíce odběratelů na českém YT má komerční kanál T-Mobile – více než sto tisíc uživatelů
Nejvíce (456 tisíc) odběratelů zábavných videí pak ViralBrothers známí jejich pořadem „Blbý kecy“
Každé desáté video je zhlédnuto z mobilního zařízení
Mezi 50 nejodebíranějších českých kanálů patří: 27 herních, 15 hudebních, šest komediálních a zábavných a dva blogy
Čeští uživatelé napíšou za měsíc na YouTube milion komentářů
Nejsledovanějším videem na českém YouTube byl Gangam Style od rappera PSY