Pirelli na projektu F1 vydělává

Super zakázka. Za kompletní zajištění vývoje,
výroby a logistiky pneumatik pro F1 dostává
Pirelli od FIA přibližně devět milionů eur ročně

Super zakázka. Za kompletní zajištění vývoje, výroby a logistiky pneumatik pro F1 dostává Pirelli od FIA přibližně devět milionů eur ročně Zdroj: Pirelli

Přes původní obavy se vstup Pirelli do formule 1 vyplatil i ekonomicky. Hodnota značky narostla o stovky milionů eur. V úvodu sezony 2011 Pirelli vystřídalo japonský Bridgestone. Ten se stal pro roky 2007 až 2010 exkluzivním dodavatelem poté, co Michelin musel formuli 1 opustit po skandálu při Velké ceně USA 2005, do které vozy s pneumatikami francouzského výrobce nenastoupily.

Pořadatel F1, Mezinárodní automobilová federace (FIA), poté začal na Bridgestone tlačit, aby záměrně zkracoval životnost svých pneumatik. Tím se totiž stanou velké ceny F1 pro diváky zajímavější, neboť je potřeba častěji stavět v boxech a jezdci dělají více chyb. To ale Bridgestone odmítl, neboť by to vrhalo špatné světlo na jeho produkty.

Výzvy se ujalo italské Pirelli. To pneumatiky pro F1 vyrábí v tureckém Izmitu. Pro každý závodní víkend je potřeba připravit téměř dva tisíce pneumatik různých specifikací. Kromě pneumatik F1 se zde vyrábějí také pneu pro šampionáty GP2, GP3, Grand Turismo nebo rallye, ale i závody superbiků, celkem 200 tisíc pneumatik ročně. Na výrobu pneumatik pro jeden víkend F1 jsou sice potřeba čtyři dny, ale odeslány jsou již 45 dní před začátkem závodu.

ilustrační fotoilustrační foto | Pirelli

Za kompletní zajištění vývoje, výroby a logistiky pneumatik pro F1 dostává Pirelli od FIA přibližně devět milionů eur ročně. Ačkoli italská firma nechce prozradit, zda na konkrétním projektu vydělává, hodnota značky od vstupu do F1 vzrostla o 200 milionů dolarů. Skrze houževnatou marketingovou a PR strategií s využitím médií se navíc daří přesvědčit laickou veřejnost, že zkrácená životnost pneumatik je ve skutečnosti k užitku celého sportu a že nejde o nekvalitní produkty. Projevuje se to i růstem zájmu o šampionát. Meziroční nárůst čtenosti specializovaného webu F1sport.cz například činí 14 procent.
Pirelli má smluvně zajištěnou dodávku pneumatik pro F1 ještě na příští rok 2013. Šéf projektu F1 Pirelli Mauro Soatto prohlásil, že firma má jednoznačně zájem spolupráci prodloužit.

Autor je šéfredaktorem serveru F1sport.cz