Pro začátek čtvrtý pruh
Úzké jízdní pruhy mezi betonovými panely, dlouhé kolony u semaforů a nepřehledná dopravní situace. Tak dnes často vypadá provoz na jedné z nejfrekventovanějších křižovatek v Pardubicích. Nadjezd u Parama se ale dočká změn. Už na podzim by měla začít jeho rozsáhlá rekonstrukce.
„V současné době probíhá výběrové řízení, takže přesný termín zahájení stavby bude známý až po něm. Ale na podzim už by se určitě mělo začít stavět,“ říká šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
První etapa by mohla být hotová na jaře příštího roku a řidičům přinese několik novinek. A nejen jim, po novém se projdou i chodci a projedou cyklisté. Vedle nadjezdu směrem k nádraží totiž vznikne nová lávka právě pro pěší a pro cyklisty. „Ta překlene silnici od Chrudimi na Hradec Králové a pak plynule přejde do podchodu, kterým se lidé dostanou až na Duklu,“ popisuje nejbližší změny Vebr.
Z křižovatky na nadjezdu tak zmizí přechody pro chodce a ze samotného nadjezdu chodníky. „To umožní upravit celý svršek nadjezdu. Od téčkové křižovatky směrem na Přelouč budou také dva jízdní pruhy jako v protisměru,“ upřesňuje Vebr.
To znamená, že se nebudou tvořit dlouhé kolony aut mezi spodní křižovatkou na silnici číslo 37 a jejím napojením na nadjezd. „Tady by se měla doprava zrychlit až o čtyřicet procent, což je docela vysoké číslo,“ říká Vebr.
Silničáři zatím mají pro příští rok schválený rozpočet padesát milionů korun a do něj se musejí vejít. Podle toho, kolik peněz bude k dispozici v dalších letech, se pak bude pokračovat s dalšími rekonstrukcemi v celém úseku silnice číslo 37 od Parama až po napojení na čtyřproudovku u bývalé Hypernovy.
Rychleji do Hradce
O něco dříve se dočkají řidiči plynulé čtyřproudové silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Nejdelší úsek z Ohrazenic až do Opatovic nad Labem by měl být hotový na konci května. Nyní se už jen dokončuje napojení na stávající průtah Pardubicemi poblíž Globusu.
„Bylo to složitější, protože jsme museli budovat protihlukové stěny, navíc taky dlouho trvala jednání s majiteli billboardů. Ale všechno by mělo být na správné cestě, na konci května bude čtyřproudovka do Opatovic hotová,“ podotýká Vebr.
Na cestě mezi oběma krajskými městy zbývá ještě úsek mezi Opatovicemi a Březhradem. Tam už jsou hotové mosty, zbývá doladit povrch, a především napojení na stávající silnici. To bude hotové na konci letošního roku. „Pak už bude zbývat jen kousíček v místech, kde současnou silnici křižuje teplovod,“ říká Vebr.
Kvůli průtahům a zdlouhavým dohodám s majiteli pozemků se totiž posledních pár stovek metrů nové čtyřproudovky nepodaří dokončit v letošním roce. „Budeme to muset nechat na jaro, protože pokládat koberce v nízkých zimních teplotách, to by byl zbytečný risk. S výkupem pozemků nám nakonec musel pomáhat i hradecký magistrát, proto se to protáhlo,“ dodává šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.
Další novou stavbou v kraji bude most v Trhové Kamenici na hlavním tahu z Pardubic na Vysočinu. Ten měl být hotový v květnu. „Zhotovitel stavby ale požádal o dvouměsíční prodloužení termínu. Loni totiž nemohl prostavět tolik peněz, kolik bylo původně v plánu, a tak se letos muselo dělat víc prací. V červenci by ale měl být most hotový,“ říká Vebr. Na cestě na Vysočinu tak řidičům odpadne nepříjemný průjezd Trhovou Kamenicí po úzkém mostě. „Ten starý most byl pro silnici první třídy naprosto nevyhovující,“ podotýká Vebr.