Recenze dokumentu: Výstava o Bowiem ožila v kinech

Kostým Ziggyho Stardusta alter ega Davida Bowieho
David Bowie
David Bowie
David Bowie
7

Filmové zachycení veleúspěšné londýnské výstavy David Bowie je… připomíná kreativitu a vliv slavného britského umělce.

Nedlouho před včerejším 70. výročím narození Davida Bowieho a zítřejším prvním výročím jeho nečekané smrti dorazil do českých kin dokument, který se v těch britských promítal už v srpnu 2013. Tehdy v londýnském muzeu Viktorie a Alberta končila rekordně úspěšná výstava David Bowie Is… Stejnojmenný snímek jako velké promo připomíná hlavně ji a její exponáty. Procházka mezi zpěvákovými kostýmy, ručně psanými texty, videoklipy a fotkami se zároveň stává i poutavým svědectvím o Bowieho kreativitě.

Kurátoři expozice Vicky Broackesová a Geoffrey Marsh začnou tak jako jejich výstava výstižným shrnutím Bowieho dětství v poválečném Londýně. Po prvním přerušení archivní ukázkou Bowieho jako mima se dokument rozvolní do kratších tematických segmentů věnovaných například Bowieho herectví, kostýmům, obalům alb či skládání. Ty od sebe oddělují nepříliš překvapivé výkřiky obdivu návštěvníků muzea, rozhovory s jinými umělci a krátké vzpomínky odborníků včetně zpěváka Jarvise Cockera či módního návrháře Kansaie Jamamota natočené před aplaudujícím publikem na konci výstavy.

Sám Bowie ve filmu vystupuje jen v archivních záběrech, jeho osobnost je tu i tak všudypřítomná. Režiséry zajímá jeho umělecká stránka, nikoli soukromí, Bowieho kreativita, inspirace a vliv, ne démoni a omyly. Snímek je stejně jako výstava především nadšenou, nekritickou oslavou tohoto umělce, nicméně poctou bohatou a energickou. Zážitkem zprostředkovaným a jen s částí soundtracku, který návštěvníky v muzeu inovativně obklopil ve sluchátkách. Zato se zasvěceným komentářem a bez návalu lidí, jež výstava přitahovala.

Davy a vlastní výběr ze tří stovek exponátů, jež žádný film nezachytí v úplnosti, je mimochodem možné stále zažít. David Bowie je… od srpna 2013 putuje po světě, od včera je k vidění v Tokiu, na konci května otevře v Barceloně. Filmový ekvivalent výstavy umí na návštěvu naladit, navíc dokáže i on sám vyzvat diváky k tomu, aby si sami odpověděli, kým pro ně Bowie je.

David Bowie je…

(dokument, Británie 2013, 99 minut)

Režie a scénář: Hamish Hamilton, Katy Mullanová