Recenze: Lehmanova trilogie je epika o vzestupu a pádu | E15.cz

Recenze: Lehmanova trilogie je epika o vzestupu a pádu

Lehmanova trilogie
Lehmanova trilogie
• 
ZDROJ: Aerofilms

Iva Přivřelová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Ve filmu se Sam Mendes proslavil svým debutem Americká krása. Režisérské jméno si ale jako první vytvořil na divadle, kam se stále vrací a kde se mu pořád daří. V době, kdy vyhrál svou první cenu Tony za režii všemi chváleného dramatu o Severním Irsku Ferryman, se na londýnské jeviště vrátila další divadelní událost v jeho režii Lehmanova trilogie, americká epika o historii firmy Lehman Brothers. Dnes ji v přímém přenosu cyklu NT Live z londýnského West Endu promítne pražské Kino Aero, záznam chystá na později i Bio Central v Hradci Králové a kino Scala v Brně.

Mendes chtěl o krachu banky, který v roce 2008 odstartoval světovou ekonomickou krizi, nejdřív natočit film. Pak zjistil, že italský dramatik Stefano Massini už v roce 2013 napsal divadelní poemu o stopadesátiletém vývoji Lehman Brothers.

Z nezvykle dlouhého textu pro neurčený počet herců vytvořil anglický dramatik Ben Power příběh o třech hodinových dílech oddělených čtvrthodinovými přestávkami, v němž nakonec všechny role hrají tři skvělí herci – Adam Godley, Ben Miles a Simon Russell Beale, letos za své herecké zásluhy povýšený do šlechtického stavu.

Tři muži ve fracích začínají jako původní tři bratři Lehmanovi, kteří v polovině 19. století přijíždějí z Bavorska do Alabamy za svým americkým snem.

Postupně ale začnou hrát i jejich ženy, kolegy, syny, vnuky a viditelně si tyto malé etudy užívají. Inscenace projíždí soukromé i veřejné dějiny s energií workoholického burzovního makléře a s nečekaným smyslem pro humor.

Mimořádná je také vynalézavost, s jakou tvůrci dokázali přistoupit k portrétu jedné firmy, jejíž vzestup a pád vypovídá dost i o vývoji aspirací západní společnosti. Stěžejní je tu především kongeniální scéna Es Devlinové, otáčející se moderní kancelář, jejíž vybavení vystačí pro celý příběh. Její pohyb doprovází působivé projekce a živý klavírní doprovod.

Massiniho nekonvenční text často využívá popisu ve třetí osobě a repetici. Takové figury by se mohly zdát nadbytečné, místo toho zdůrazňují klíčové momenty a pevněji vtahují do děje nabitého tak, že divákova mysl zůstává neustále v pozoru a tři hodiny utečou jako peníze ze špatné investice.

Zajít na přenos první anglické inscenace Lehmanovy trilogie naopak představuje výjimečně dobrou investici na trávení času.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video