Recenze: O nejslavnějším filmovém rozhovoru

Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock
5

Nový dokument Hitchcock/Truffaut o vzniku a dopadu slavné knihy rozhovorů dvou režisérů poutavě ukazuje, proč chtěl zástupce francouzské nové vlny upozornit svět na umění mistra napětí.

Na začátku šedesátých let se začínající talent François Truffaut sešel v Hollywoodu s končícím mistrem Alfredem Hitchcockem a týden si s ním povídal o filmu. Kniha rozhovorů Hitchcock/Truffaut, která z toho vznikla, patří od svého vydání v roce 1966 k esenciální literatuře filmových fanoušků. Z některých jejích čtenářů vyrostli režiséři jako Martin Scorsese, Wes Anderson nebo David Fincher. Z některých filmoví kritici jako Kent Jones, který loni natočil dokument pojmenovaný také Hitchcock/Truffaut.

Nejde jen o reklamu na knihu pro novou generaci, i když film vzbuzuje chuť si ji pořídit a přečíst. Jones v 80 minutách své téma nevyčerpá ani zdaleka.
Kariéru Hitchcocka projede rychle, tu Truffautovou ještě rychleji, jeho ideální publikum tvoří ti, kteří o knize vědí, ovšem četli ji maximálně jednou. I tak tato zábavná, elegantně sestříhaná kompilace ukázek z filmů, klidného komentáře čteného hercem Bobem Balabanem, unikátních ukázek z nahrávek rozhovorů a nových interview s deseti současnými režisérskými esy z USA, Francie a Japonska velmi poutavě představí to hlavní. Tedy důvod, proč chtěl Truffaut, který na začátku šedesátých let měnil filmové konvence s francouzskou novou vlnou, vůbec mluvit se šedesátiletým Britem, jenž v Hollywoodu uspěl svými psychologickými kriminálkami o obyčejných lidech v neobyčejných situacích.

Jones upozorní, jak němý film ovlivnil Hitchcockův cit pro vyprávění obrazem a jak jeho kompozice poté ovlivnily další generace filmařů. Takzvaný mistr napětí byl víc než žánrový hollywoodský nádeník. To poprvé masově dokázal Truffaut ve své knize a nyní připomněl Jones ve svém dokumentu, v němž zbyl čas alespoň na krátké rozebrání klíčových scén Vertiga a Psycha.

Hitchcock/Truffaut je jako chutný a výživný předkrm. Teď zbývá si k jeho premiéře uspořádat retrospektivu Hitchcockových snímků.

Hitchcock/Truffaut

(dokument, USA/Francie, 80 minut), Režie: Kent Jones, Hodnocení: 80 %