Rychlý mobilní internet zatím mnohde nefunguje, situace se ale lepší

Připojení na internet

Připojení na internet Zdroj: archiv

Podnikatelé, kteří potřebují být připojení i mimo firmu, by si měli vyzkoušet, jak funguje mobilní internet v lokalitách, kde ho potřebují využívat nejčastěji. Sliby operátorů se totiž většinou s realitou značně rozcházejí.

Rozesmátý mladík s notebookem na klíně surfující před horskou chatou bezstarostně po internetu. Takový obraz fungování mobilního datového připojení znají tuzemští zákazníci zatím hlavně z reklam. Realita dosud nedávala většině zákazníků k úsměvu důvod, mobilní připojení je totiž v mnoha oblastech mimo velká města stále velmi pomalé či nedostupné. Ukázal to i test portálu BusinessInfo.cz, který prověřoval fungování datového spojení u tří největšíchc operátorů: O2, T-Mobile a Vodafone.

Test vznikl na základě reklamní nabídky společnosti O2 autorovi článku. Nepřesvědčivé fungování mobilního internetu vedlo k rozhodnutí otestovat také další dva operátory. Testy se uskutečňovaly od září 2014 do počátku ledna 2015. Původní záměr otestovat všechny operátory najednou se nezdařil vzhledem k tomu, že dva ze tří operátorů opakovaně dodali nefunkční sady pro testování.

V jednom případě se zablokovanou SIM kartou, ve druhém případě SIM kartu nekompatibilní s dodaným modemem. A tak namísto jednorázového testu na sklonku léta mrznul autor ještě počátkem ledna v opuštěných a nevytápěných rekreačních zařízeních.

Test si nedělal ambice zjistit plošnou kvalitu pokrytí území ČR rychlým internetem. Tu zachycují například stránky Českého telekomunikačního úřadu. Měřil kvalitu připojení ve třech konkrétních, modelových lokalitách. Velká část podnikatelů totiž potřebuje mobilní připojení právě na místech, kam pravidelně jezdí s rodinou, za příbuznými nebo kudy jezdí na schůzky či do firmy.

Kvalita je výborná, tvrdí operátoři. Realita pokulhává

Test odstartovala telefonická nabídka rychlého internetu. Protože autor článku o připojení již nějaký čas uvažoval, zeptal se, jaká je kvalita signálu ve třech konkrétních oblastech, kde by připojení potřeboval využívat nejčastěji. Na železniční trase mezi Kolínem a Prahou, v rekreační oblasti Černíny na Kutnohorsku a v chalupářské oblasti Veselí na Šumpersku.

Když operátorka O2 na lince oznámila, že ve všech třech oblastech je výborná kvalita signálu, následovala objednávka služby. Jenže realita byla výrazně jiná. Z obou rekreačních lokalit bylo problémem odeslat byť jediný e-mail bez přílohy nebo zobrazit webovou stránku. Jinými slovy, služba se prakticky nedala využívat.

Po určitém čase se ozvala s telefonickou nabídkou mobilního připojení pracovnice Vodafone. Při dotazu na tři konkrétní lokality opět konstatovala, že kvalita signálu v daných oblastech je velmi dobrá. Po zkušenosti s nabídkou O2 jsme tentokrát chtěli potvrzení o dostupnosti a kvalitě zaslat na e-mail.

Operátorka Vodafone to opakovaně přislíbila, nicméně žádné údaje nezaslala. Až při další žádosti nás odkázala na mapu pokrytí území ČR signálem, která je však značně schematická a údaje pro konkrétní místo z ní vyčíst nelze. Proto jsme placenou službu odmítli a vyžádali jsme si testovací sadu na tiskovém oddělení Vodafone. Stejně jsme postupovali i v případě T-Mobile.