SAP kupuje KXEN pro predikování chování zákazníků. Zákazníkem je i provozovatel Aukra

Zdroj: Jan Sedlak

SAP už před několika měsíci avizoval, že chce „předpovídat budoucnost“ a začal skrze své aplikace pro firmy nasazovat technologie, které dokáží analyzovat velká data a z nich pak predikovat, jak se budou chovat zákazníci, co a kde budou nakupovat a podobně. O podobné věci se ostatně snaží spousta dalších zaběhnutých konkurentů i mladých startupů. Jeden takový SAP nyní za nespecifikovanou částku získal.

, jež je právě na podobné funkce hodně zaměřen.

KXEN pracuje s něčím, co se nazývá prediktivní analýza. To je oblast, která v podstatě začíná tam, kde končí tradiční business intelligence (BI). Zatímco BI dokáže z velkých dat vygenerovat pěkné grafy a další v podstatě statické informace a reporty (to dělají například čeští GoodData), prediktivní analýza se soustředí na budoucnost a co s těmito daty dělat. Na základě poskládaných modelů a dat je možné určit, jak se budou chovat dané cílové skupiny zákazníků a podle toho naplánovat prodeje, výrobu, zásobování, marketing a další obchodní procesy. KXEN zvládá veškeré procesy automatizovat a ideálně zapadá do celého softwarového portfolia SAPu.

Zákazníkem je i české Allegro

Podobné analýzy dat jsou hodně závislé na rychlosti, SAP proto plánuje KXEN nasadit mimo jiné na svojí in-memory databázi HANA. Ta dokáže v reálném čase zpracovávat obrovské množství dat a podle SAPu tímto .

Nástrojů pro prediktivní analýzu je na trhu poměrně hodně, mají je například velcí konkurenci SAPu jako IBM, SAS, Oracle a další firmy. Ne vždy jsou ale tyto nástroje uživatelsky přívětivé a dobře použitelné, i proto je tu stále velký prostor pro konkurenci. O predikování se ostatně pokouší i velmi nadějný český projekt .

Celosvětový trh s prediktivní analýzou v současné době podle IDC tvoří zhruba 2 miliardy dolarů a do roku 2017 by se měl dostat až na 3 miliardy. Analytici zároveň odhadují, že zde bude velice živo, velké firmy budou hodně nakupovat a investoři vkládat své peníze do slibných startupů.

KXEN patřil mezi velké samostatné firmy. Jeho hlavní produkty InfiniteInsight a Cloud Prediction mají kolem 500 nasazení, mimo jiné u zákazníků jako CBS, Bank of America, Virgin Media, Vodafone a nástroje byly používány také při Obamově předvolební kampani. Zákazníkem je i e-commerce společnost Allegro Group, která provozuje služby jako Aukro.cz, Heuréka, Bezrealitky.cz či NetDirect.

KXEN funguje už od roku 1998 a během svého působení získal investice ve výši 8 milionů dolarů. Mezi investory byla například i Motorola. SAP očekává, že obchod uzavře ve svém posledním čtvrtletí. Akcie společnosti na nové zprávy zareagovaly mírným růstem a v posledních 5 dnech si připsaly téměř 3,5 procenta.