Šéf českého Oraclu: S cloudem je spojená budoucnost firmy

Oracle Cloud

Oracle Cloud Zdroj: Jan Sedlak

Nástup cloudu výrazně promluvil do fungování mnoha zavedených IT společností, IBM a Microsoft by mohly vyprávět. Na výraznou propagaci cloudu nyní nasedá také Oracle. „S cloudem je spojená budoucnost firmy,“ říká v rozhovoru pro E15.cz ředitel české pobočky Oraclu Josef Švenda. „Jde o jeden z největších posunů na IT trhu v celé historii. Jde o zlomový okamžik.“

Oracle dlouhou dobu těžil z prodeje tradičních licencí či poplatků za údržbu a podobně. Tento model s příchodem cloudu získal velkou konkurenci, což se začalo, jak už , projevovat i na prodeji nového softwaru. „V Česku zatím žádnou velkou vlnu konce prodeje licencí neregistrujeme. Ale až přijde, budeme připravení,“ říká Švenda. „Cloud znamená prodej služeb, ne licencí, je to úplně nová věc.“

Celý Oracle nyní začal používat hlavní slogan „Integrated Cloud“ a i na tuzemském trhu se tomuto novému zaměření začínají přizpůsobovat aktivity. Firma najala nové obchodníky zaměřené na cloud a i ti dosavadní nyní cloud prodávají. Podle informací E15.cz je nyní prioritou prodávat cloud, nikoliv běžné licence. Objevují se také informace, že se Oracle snaží zákazníkům dodávat cloud jako součást tradičních nákupů a že jsou s touto poměrně agresivní taktikou spojeny větší bonusy.

Java a databáze

Oracle v Česku nabízí aplikace ve formě služby (SaaS) už delší dobu a mezi dalšími trhy v regionu patří k těm lepším. Platformu jako službu (PaaS) nicméně aktivně začíná tlačit především nyní. Zájemcům nabízí zkušební verzi zdarma a pro další využití je možné pořídit si speciální kredity. Ty mohou vystačit i na rok testování, ovšem při náročnějším nasazení je průměr asi tři měsíce.

Tradiční IT firma nyní chce v Česku i na dalších trzích rozjet větší edukaci trhu, což by pak mělo pomoci k přesunu zákazníků na PaaS cloud. I proto vydává novou studii. „Z ní nám vychází, že lidé prozatím moc neví, co to cloud ve skutečnosti je. Zároveň si myslí, že do budoucnosti jsou zcela v pořádku. Dinosaurus neví, že je dinosaurus,“ dodává Švenda. To může působit legračně, protože i Oracle je často označován za dinosaura ze staré generace IT firem.

Oracle každopádně má silnou zákaznickou bázi velkých firem, které často využívají jeho databázi a jazyk Java. Na ně Oracle s PaaS cloudem v Česku i ve světě cílí především. „To, čím se náš PaaS cloud zásadně liší od konkurence, je naše Oracle databáze. Když chce někdo přesunout Oracle databázi do cloudu, jde k nám,“ říká Švenda.

I proto se Oracle snaží připravit funkce, díky kterým je možné stávající aplikace „jedním kliknutím“ do cloudu převést. Tak jednoduché to ale samozřejmě není a musí být splněny standardy.

Oracle by se každopádně rád dostal i mimo svojí tradiční sortu zákazníků a oslovil i menší firmy. Na globální úrovní firma argumentuje, že do cloudu získává zcela nové zákazníky. V Česku by firma údajně ráda udělala podobné kroky a přizpůsobuje tomu i některé části obchodu.

Co cloud ve skutečnosti s hospodařením Oraclu udělá, se uvidí. Firma nicméně věří, , že cloud umožní jednomu zákazníkovi prodat více technologií, než tomu bylo doposud. A to z důvodu, že jednotlivé části cloudu může okamžitě začít přidávat a využívat.