Sorrentinovo Mládí přemítá u šampaňského o stáří

Sorrentinovo Mládí přemítá u šampaňského o stáří

Sorrentinovo Mládí přemítá u šampaňského o stáří Zdroj: aerofilms

Po oscarové Velké nádheře se Paolo Sorrentino vrací do kin se svým nejhvězdnějším snímkem, další opulentní historkou uvažující o smyslu života u sklenky šampaňského.

Anglicky mluvená novinka, s níž italský filmař Paolo Sorrentino opět nic nevyhrál na festivalu v Cannes a která i tak znovu patří k nejsledovanějším titulům roku, se jmenuje Mládí. Jejími hlavními hrdiny jsou dva staří umělci kamarádi. Michael Caine hraje skladatele na odpočinku, Harvey Keitel režiséra připravujícího nový film. Oba se nacházejí v luxusních lázních ve Švýcarsku, oběma kromě slávy nechybí ani peníze, oba čelí prázdnotě. Té, co je brzy čeká, i té, která jim zbyla z již téměř zapomenutého mládí.

Sorrentino a jeho stálý spolupracovník Luca Bigazzi tentokrát přestali svou smyslnou kamerou neustále hypnoticky kroužit.
Typickou vizuální opulenci nyní vytváří z pečlivých statických kompozic a pomalých kamerových nájezdů, přesto Mládí působí uvolněněji než Velká nádhera. Spolehlivě poutavý obraz naplňuje o něco víc témat než v předchozí variaci na Sladký život.

Jeho doteky absurdity jako výstupy zpěvačky Palomy Faithové přinášejí zábavu. Zároveň zdůrazňují nesourodost poeticky melancholické dovolené prošpikované mramorizovanými aforismy a velkými pravdami o životě, které zní duchaplně, ale ne moc objevně či hluboce.

Faithová se tu objeví v roli ženy, kvůli níž režisérův syn opustil skladatelovu dceru. Jane Fondová dostala ještě křiklavější výstup (a křiklavější make-up) jako další hvězda drtící iluze. Jak se od filmu s hrdiny na konci života dá očekávat, Mládí je filmem nasáklým sladkobolnými povzdechy a hrdostí i lítostí ze skutků provedených i neuskutečněných.
U autora Velké nádhery nepřekvapí, že je Mládí filmem stylovým i snobským, který se tiše vysmívá posedlosti krásou a přitom je ozdobený krásnými ženami a krásnými věcmi.

Ponechávají si však i cynismus a důstojnost díky Caineovi, jehož skladatel je odolnější než ostatní. Snímek má navíc šanci dojmout neokázalou ztraceností Rachel Weiszové. Alespoň pokud je divák na Sorrentina naladěn tak dobře jako obecenstvo v Karlových Varech, které snímku udělilo diváckou cenu. Sorretinovy přecitlivělé výjevy mu pak budou připadat okouzlující, nikoli únavné. Několik scén je silnějších než většina jiných, Sorrentino ovšem opět prošvihl okamžik, kdy své líné meditace včas ukončit.

Mládí
(tragikomedie, Itálie/Švýcarsko/Francie/Velká Británie, 118 minut)
Režie: Paolo Sorrentino
Hrají: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weiszová
Hodnocení: 60 %