Streamování hudby válcuje hudební průmysl

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: Sorosh Tavakoli

Streamování hudby zásadně mění hudební průmysl. Služby jako Spotify, Deezer, Grooveshark, Google Play Music nebo Rdio získávají na popularitě. Ve srovnání s loňským rokem stoupl zájem o streamovanou hudbu o 42 procent. Zájem je také o vinyly. Ostatní hudební média však hlásí červená čísla.

Poslední zpráva agentury Nielsen o stavu amerického hudebního průmyslu za prvních šest měsíců roku 2014 potvrzuje rostoucí důležitost streamingu. Za první pololetí si američtí posluchači přehráli na streamovacích službách na 70 miliard písní.

Streamování věří i velcí hráči technologického průmyslu. Důkazem je Apple, který za Beats s jeho streamovací službou zaplatil přes tři miliardy dolarů, nebo také Google, který investoval čtyřicet milionů do služby Songza.

Zatímco streamování roste, prodeje jednotlivých písniček nebo alb upadají. Do přehrávačů si posluchači stáhli „jen“ 594 milionů písní a 53,8 milionů alb, což je ve srovnání se stejným obdobím za loňský rok pokles o 13, respektive 11,6 procenta.

I popularita vinylů trvá

Rostoucí zájem je také o vinyly. Jejich prodeje vzrostly o více než 40 procent. Celkové čtyři miliony prodaných kusů desek jsou ovšem téměř zanedbatelnou kapkou v moři hudebního byznysu, ačkoliv je nutné dodat, že se jedná o statistiky jen velkých hudebních vydavatelství, nezávislá se nezapočítávají.

Celkové prodeje alb se ve srovnání s loňským obdobím propadly o 14,9 procenta - zatímco loni se prodalo 142 milionů alb, letos jen 120,9 milionu. Kvůli tomu se hudební průmysl obecně zase o něco zmenšil - celkem o 3,3 procenta.

Nielsen Music 2014 Mid-Year US Report