Stylová detektivka uspává

Rudý kapitán se snaží napodobovat skandinávské detektivky, v nichž zločin vyrůstá z útrob společnosti.

Rudý kapitán se snaží napodobovat skandinávské detektivky, v nichž zločin vyrůstá z útrob společnosti. Zdroj: A-Company

První filmová adaptace bestselleru Dominika Dána zaujme výpravou, kamerou a obsazením, ne však nepřehledným příběhem a odcizujícím dabingem.

Detektivní romány, které údajně bratislavský kriminalista píše pod pseudonymem Dominik Dán, jsou na Slovensku populární už celou dekádu. Teprve letos se do kin dostal první film natočený podle jednoho z nich. Rudý kapitán vznikl jako česko-slovensko-polská koprodukce. Děj se odehrává v parném létě posledního roku existence Československa, převážně kdesi na Slovensku, v předabované verzi ovšem mluví slovensky pouze Ladislav Chudík ve své poslední roli. Ostatní slovenské postavy trpí nepříliš přesvědčivými postsynchrony, které ubírají i z výkonu polské hvězdy Macieje Stuhra v hlavní roli.

I proto tu vynikají dva čeští herci, Oldřich Kaiser a především Michal Suchánek, ačkoli ani jeden na plátně nestráví moc času, přestože Kaiser láká na film z plakátu.

Rudý kapitán se snaží napodobovat skandinávské detektivky, v nichž každý zločin vyrůstá z prohnilých útrob společnosti. Náhodný nález sedm let staré kostry s hřebíkem v lebce tedy vede k odkrytí ničivých intrik bývalé StB, jejíž členové stále žijí a často i stále slouží. Sympatický detektiv s typickou neúctou k autoritám, houževnatostí a policejních čuchem jde od jednoho neochotného svědka ke druhému. Jeho pátrání by mělo všechny body spojit do dusného portrétu země v chaosu rozpadu a s pohřbenými ideály. V režijním debutu slovenského producenta Michala Kollára mu z toho bohužel už od začátku vychází nepřehledná čmáranice motivů, podrazů, lží, jmen a žánrových klišé.

Krvavý thriller uspávající svým vlastním případem a vlastní důležitostí, přestože se na konci změní v parodii sebe samotného, pak nezachrání ani pečlivě budovaný „cool“ vizuální styl. Barevné filtry, výprava a kostýmy dokonale evokují rok 1992. Kamera je živá, když ale její časté fígle v podobě nestandardních úhlů a odrazů od skel neslouží příběhu, působí spíš jako pohledná exhibice. Nejoriginálnější a nejstylovější nápad padl hned na úvodní titulky – jména štábu jsou zanesena do novinových článků připomínajících události léta 1992. Jak příznačné, že už tehdy je divák při nasávání hutné atmosféry zahlcen informacemi a zmaten, která písmena vlastně číst.

Rudý kapitán
(detektivní thriller, ČR-SR-Polsko 2016, 115 minut)
Režie: Michal Kollár
Scénář: Miro Šifra, Michal Kollár, Anna Fifíková
Hrají: Maciej Stuhr, Martin Finger, Michal Suchánek, Oldřich Kaiser
Hodnocení: 40 %