Televizních stanic v češtině bude přes sto, motorem růstu je digitalizace

Televizi
nezmění technologie, ale obsah

Televizi nezmění technologie, ale obsah

Dětská ČT Déčko propojená s kulturním ČT Art, pamětnická Telka od Novy, dokumentární Prima Zoom, hudební stanice Óčko Gold či TV Rebel. To je jen část nových volně přístupných tuzemských televizních stanic, které se letos objevily v éteru. Důvodem je zejména digitalizace zemského televizního vysílání. Nové tematické stanice v češtině či s českými titulky nicméně přibývají také v satelitním a kabelovém vysílání, z nichž část přechází i do zemského.

Počet volně přístupných stanic v zemském vysílání tak stoupl z tradičních čtyř ČT1, ČT2, Novy a Primy na zhruba dvě desítky. Podle mediálního zastupitelství Atmedia pak loni v Česku vysílalo v českém jazyce 85 volně přístupných i placených stanic, z toho sedm dětských. Letos jich je zhruba o deset více a příští rok by jejich počet měl překonat stovku.

„Digitalizace umožnila investorům výběr z více variant šíření signálu od regionálního pokrytí až po celorepublikové. Zaplnily se také do té doby neobsazené či jen částečně obsazené tematické segmenty. Typickým příkladem je hudební oblast,“ uvedl Petr Majerík, výkonný ředitel společnosti Atmedia, která prodává reklamu na menších stanicích.

Tematických stanic, jež žijí z reklamy, nyní firma zastupuje 34, meziročně o třetinu více. „Letos umístilo reklamu na tematické televize, které zastupujeme, více než šedesát procent televizních zadavatelů, což je o deset procent více než před rokem. Příjmy z reklamy za stejné období vzrostly o více než pětinu,“ připomněl Majerík.

Sledovanost TV kanálůSledovanost TV kanálů | E15

Digitalizace kromě většího prostoru v éteru přinesla i změnu v udělování licencí. Dříve o ně televize soutěžily ve výběrovém řízení vyhlašovaném Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Nyní jim stačí pouze požádat o registraci a je pak na nich, se kterým provozovatelem sítě pozemních vysílačů se v Česku domluví.

„Nárůst stanic byl zároveň způsoben postupným snižováním nákladů na distribuci signálu v digitálním vysílání, který umožňuje TV vysílání i středně velkým a menším subjektům,“ míní šéfredaktorka odborného serveru MediaGuru.cz Martina Vojtěchovská.