Tohle je největší elektromobil na světě. Baterky důlního dampru váží 4,5 tuny

Nejtěžší vozidlo na elektrický pohon váží 45 tun a s nákladem může být hmotnost až 110 tun

Nejtěžší vozidlo na elektrický pohon váží 45 tun a s nákladem může být hmotnost až 110 tun Zdroj: VTM.cz

Jde o důlní dampr Komatsu, který předělala švýcarská společnost Kuhn Schweiz.
Parametry jsou obdivuhodné – akumulátor má kapacitu 700 kWh a skládá se z 1 440 bateriových článků při hmotnosti 4,5 tuny.
Elektrický dampr Komatsu je poháněn synchronním elektrickým motorem o výkonu 590 kW.
Základem je Komatsu 605 s běžnou roční spotřebou nafty až 100 000 litrů.
5
Fotogalerie

Nejtěžší vozidlo na elektrický pohon váží 45 tun a s nákladem může být hmotnost až 110 tun. Jde o důlní dampr Komatsu, který předělala švýcarská společnost Kuhn Schweiz. Parametry jsou obdivuhodné – akumulátor má kapacitu 700 kWh a skládá se z 1 440 bateriových článků při hmotnosti 4,5 tuny.

Důlní vozidlo vzniklo v rámci projektu eDumper, který má za cíl nahradit obří důlní náklaďáky s extrémní spotřebou. Ty při běžném provozu mohou spotřebovat ročně až 100 000 litrů nafty a vyprodukovat až 262 tun oxidu uhličitého.

Elektrický dampr Komatsu je poháněn synchronním elektrickým motorem o výkonu 590 kW. V původních plánech se nacházel akumulátor o celkové kapacitě 600 kWh, který byl nakonec o 100 kWh zvětšen. Ke slovu se díky velké hmotnosti rovněž dostala rekuperace. Za jednu cestu do dolu má generátor vyrobit až 40 kWh, přičemž tuto cestu za den náklaďák absolvuje až dvacetkrát.

Jen škoda, že chybí informace o nabíjecím systému. Docela by nás zajímala velikost stanice, která podobný akumulátor dokáže nabít v rozumném čase. U současných elektrických autobusů je možno nabíjet i prostřednictvím trakčního vedení, to však v dolech bude prozatím chybět.