Tržby Seznamu opět rostly, zisk vlivem investic klesl pod miliardu

Seznam.cz

Seznam.cz Zdroj: Zive.cz

Největší tuzemská internetová firma vloni opět rostla. Tržby Seznamu v roce 2012 překonaly 2,8 miliardy korun a meziročně tak vyrostly o 6 procent. Růst nicméně o něco zpomalil – v předchozím roce firma rostla o 19 procent. Provozní zisk dosáhl hodnoty 947 milionů korun a oproti roku 2011, kdy se dostal nad miliardu, o něco klesl. To je dáno vyššími strategickými investicemi do vývoje a inovací produktů.

Seznam plánuje, že s investicemi bude pokračovat i do budoucna. „Pro rok 2013 očekáváme asi pětiprocentní meziroční růst tržeb,“ říká výkonný ředitel firmy Michal Feix. „Tento růst budeme opět investovat do rozvoje firmy.“ Klesající tempo růstu je dáno i tím, že obchodní zástupci Seznamu už jenom těžko hledají nové klienty. „Nyní se budeme snažit konkurovat televizím a zde už takové tempo růstu nebude,“ řekl na setkání s novináři Feix.

Nejvíce prostředků v letošním roce opět proudí do rozvoje produktů a zdejší internetový lídr navíc počítá s dlouhodobějšími investicemi jako třeba s výstavbou vlastního datového centra. K tomuto účelu Seznamu založil samostatnou a stoprocentně dceřinou firmu Seznam.cz datová centra, s.r.o. „Řešíme reálný problém, abychom mohli snížit provoz za IT,“ tvrdí Feix. Otevřít se má také nové vývojové centrum v Ostravě. Vlivem investic by tak zisk Seznamu v tomto roce měl spadnout na 900 milionů korun.

Seznam o větších investicích do rozvoje sebe i trhu informoval už dříve. Společnost nejenom, že je pod tlakem zdejší pobočky Googlu, ale podle svých slov chce rovněž něco vrátit trhu. Firma tak například vstoupila jako investor do letošního kola akcelerátoru StartupYard. Daňové a další odvody státu činily 350 milionů korun.

Roční výdaje za internetovou reklamu v Česku tvořily 11,2 miliardy korun (17 procent z celkových reklamních výdajů) a Seznam tak opanoval velkou část těchto peněz. Firma v současné době pomocí svých služeb dosáhne na 88 procent uživatelů českého internetu a podle měření NetMonitoru měla v prosinci 2012 přes 6 milionů a 200 tisíc reálných uživatelů.

Budoucnost pro video a mobily

V roce 2012 nejrychleji rostly příjmy z reklamy ve vyhledávání. Systém Sklik už se na celkových tržbách podílí 30 procenty. Čtvrtinové podíly mají bannerové display reklamy na různých službách. Kolem 20 procent pak generují aktivity v rámci Firmy.cz.

Seznam už začíná generovat první peníze z mobilní reklamy. Za tu společně za reklamu z videí v loňském roce od inzerentů získal více než 40 milionů korun (meziroční růst o 100 procent). V porovnání s celkovými čísly je to sice málo, firma ale aktivně hledá nové způsoby, jak na mobilních službách vydělat. „Je to mladá oblast a zkoušíme různé modely,“ řekl v pořadu Connected Michal Feix (díl vyjde příští týden v pondělí). Seznam už má kolem 1,5 milionu mobilních uživatelů a na některých službách (Sport.cz a Novinky.cz) návštěvy z chytrých zařízení dosahují i 30 procent.

Reklama ve videu je oblast, která by vzhledem k plánům Seznamu v této oblasti (rozšiřování Stream.cz či projekty s vlastním video obsahem) měla postupně růst. Seznam už zavedl pravidelné filmové středy, v rámci kterých na domovské stránce vždy večer vysílá jeden z celovečerních filmů, na který má práva. Tým Pavla Zimy a Michala Feixe navíc vyjednává s Hollywoodem o zakoupení práv na co největší množství video obsahu.

Od letošního června se uvádí do provozu přesné cílení reklamy na základě toho, jak se uživatelé na webu chovají. Seznam sice ve velkém nesbírá uživatelská data ve stylu Googlu, k přesnějšímu zaměření nicméně hodlá využít soubory cookies. Využívání těchto dočasných souborů je proto jeden z hlavních důvodů, proč tuzemský internetový lídr v Bruselu bojuje za zrušení či alespoň zmírnění plánovaného „sušenkového zákona“.

Seznam od října tohoto roku vezme pod svá křídla doposud samostatnou společnost Mapy.cz. s.r.o. Tento dodavatel mapových podkladů tak bude přímo součástí firmy, což podle slov vedení výrazně zjednoduší vnitrofiremní administrativy.