Verizon koupí AOL. Zaplatí 4,4 miliardy dolarů, zaměří se na mobilní videa

AOL

AOL Zdroj: ctk

Americká telekomunikační společnost Verizon Communications koupí za zhruba 4,4 miliardy dolarů (asi 107 miliard korun) mediální a internetovou skupinu AOL. Verizon, který je majitelem největšího amerického mobilního operátora Verizon Wireless, si chce transakcí posílit aktivity na poli mobilního videa a reklamy.

Verizon nabídl za jednu akcii AOL 50 dolarů, což ve srovnání s pondělní závěrečnou cenou akcií na burze představuje prémii 17,4 procenta. Transakce, včetně převzetí dluhu v částce 300 milionů dolarů, má být dokončena letos v létě. AOL se pak stane plně vlastněnou dceřinou firmou Verizonu. Díky akvizici Verizon získá napojení na pokročilé technologie AOL zaměřené na prodej reklamy a poskytování vysoce kvalitního internetového videa.

AOL bude i po spojení řídit Tim Armstrong, který firmu transformoval z poskytovatele internetu na jednu z nejúspěšnějších společností na poli digitální reklamy. „Když se podíváme, kde dnes jsme a kam směřujeme, musíme říci, že AOL dosáhla maximální velikosti, jaká je v dnešním prostředí možná,“ řekl Armstrong televizi CNBC. „Na naší cestě vpřed pro nás není lepšího partnera, než jakým je Verizon,“ dodal.

Mobilní trh v USA je nasycený a operátoři jako je Verizon, AT&T a Sprint bojují o to, jak si zvýšit tržní podíl na úkor konkurence, poznamenal ekonomický list The Wall Street Journal. Nabídka digitálního videa prostřednictvím mobilního připojení představuje pro Verizon v příštích letech jeden ze způsobů růstu. Verizon loni vykázal zisk 12 miliard dolarů při tržbách 127 miliard dolarů.

Verizon již dříve uvedl, že plánuje letos v létě spustit videoslužbu zaměřenou na mobilní přístroje. Firma ale zatím neposkytla žádné další podrobnosti s výjimkou toho, že nabídne jak placené služby, tak služby zdarma podpořené reklamou. Nemá prý v úmyslu snažit se kopírovat tradiční televizi.

Společnost AOL v loňském roce vytvořila zisk 126 milionů dolarů, tržby činily 2,5 miliardy dolarů. Firma roste v těch oblastech podnikání, které pomáhají dalším firmám při prodeji reklamy. Vlastní také internetové stránky Huffington Post nebo TechCrunch.

AOL byla v 90. letech technologickým gigantem, začátek konce její dominance v USA ale nastal v roce 2000, kdy za 160 miliard dolarů koupila mediální koncern Time Warner. Transakce dopadla katastrofálně a v roce 2009 se AOL od Time Warner oddělila. Na newyorskou burzu pak vstoupila při hodnotě pouhých 3,4 miliardy dolarů, připomněla agentura Reuters.