Většina nově prodaných licencí Office v Česku už je v cloudu

Zdroj: CTK

Microsoft postupně stěhuje většinu svých služeb do cloudu a vedle tradičního prodeje softwarových licencí zákazníkům nabízí také alternativu za pravidelné poplatky či předplatné. Tyto kroky už se začínají projevovat na konkrétních číslech. Například v rámci nových prodejů kancelářské sady Office už Microsoft většinu nových licencí prodá skrze cloudovou službu Office 365 a produkt při prodejích vydává za hlavní nabídku.

„Předplatné už se na nových prodejích maloobchodních verzí Office v Česku podílí zhruba 70 procenty,“ říká v rozhovoru pro E15.cz šéf divize Office v tuzemském Microsoftu Martin Hruška. Čísla to prozatím nejsou dlouhodobá, reflektují totiž pouze zhruba poslední měsíc prodejů. To odpovídá uvádění nových verzí Office na zdejší trh – v únoru Microsoft představil českou verzi Office 2013 a cloudovou verzi Office 365 pro domácnosti a v polovině dubna aktualizoval také cloudovou nabídku pro firmy.

Rozrůstá se rovněž počet firemních zákazníků, kteří Office 365 používají. Redmond už jich má v Česku „několik tisíc“ a podle Hruškových slov se tak tuzemská pobočka ve střední a východní Evropě řadí mezi nejúspěšnější země. Cloudovou službu nejvíce využívají malé a střední podniky, které si kvůli několika zaměstnancům nemusí pořizovat vlastní IT řešení, roste ale také využití u velkých firem. „V takzvaném sektoru enterprise už Office 365 má podíl kolem 30 procent,“ tvrdí Hruška. V akademické sféře je pak půl milionu účtů.

Je to stále jenom začátek

„Pořád jsme na začátku. Od nového rozšíření si slibujeme další růst,“ plánuje český šéf nejpoužívanějších kancelářských aplikací na světě. Microsoft se v současné době snaží zákazníkům především sdělit to, že je na trhu nová možnost, jak si Office pořídit. Způsob, jakým je možné si zakoupit běžnou licenci, už údajně zákazníci znají, teď jde o to představit nové možnosti. „Office 365 chceme dávat jako naší hlavní nabídku.“

Office 365 zároveň pomáhá celkovým prodejům Office. „Kdyby tady nebyla cloudová varianta za předplatné, uživatelé by zřejmě neměli zase tak velký důvod k tomu si novější verzi Office pořizovat, minimálně oproti verzi 2010,“ konstatuje Hruška. Pro koncové zákazníky hraje významnou roli cena, počáteční investice je pro ně totiž nižší.

Finanční úsporu při zavádění Office 365 zmiňují také firmy. „Jsem přesvědčen, že naše lokální řešení bylo vybudováno a spravováno z pohledu nákladů efektivně, ale i přesto se díky přechodu na Office 365 podařilo snížit náklady o 50 procent,“ říká pro E15.cz Petr Petrášek ze společnosti RWE, která na cloudový Office migrovala 4500 účtů. „A to ještě nejsme na konci optimalizačního procesu.“

Společnosti díky Office 365 zároveň neřeší pouze běžné aplikace z balíku Office, ale také e-maily, komunikaci či sdílení souborů. V rámci předplatného totiž dostanou nové verze serverových produktů Exchange, Lync a SharePoint a nemusí si tak kupovat vlastní servery a tuto pro chod nutnou infrastrukturu budovat a udržovat. Díky tomu se projevuje onen zájem menších a středních podniků, které tento balík dostanou za 260 korun měsíčně a IT je tak jenom další položka za službu.

Ale co ten Google?

Microsoft nezveřejňuje, jak moc Office 365 promlouvá do celkových příjmů české pobočky, nahlédnout nicméně nechal při nedávném hovoru s analytiky alespoň do globálních čísel. Firmě se za poslední rok z cloudového Office podařila vygenerovat miliarda dolarů a předplatné už údajně využívá každý čtvrtý nově získaný zákazník. To už jsou zajímavé hodnoty, v komplexních číslech ale ještě tolik nevynikají – příjmy divize Office, ve kterých kancelářský balík generuje 90 procent, jen za poslední čtvrtletí činily přes 6 miliard dolarů.

Do cloudového byznysu Softies zároveň začíná promlouvat Google se svými Google Apps. Internetová jednička nedávno pro server AllThingsD prohlásila, že chce získat až 90 procent zákazníků Microsoftu, kteří nevyužijí pokročilé funkce Office a vystačí si s těmi, které Apps mají.

„Měsíčně na Google Apps přecházejí desítky firem a nově tak činí i firmy o tisícovkách zaměstnanců,“ popisuje situaci v Česku Pavel Sodomka ze společnosti Netmail, která s nasazováním Google Apps ve firmách pomáhá. Sodomka poukazuje na globální růst Googlu v této oblasti o 150 procent za poslední rok a myslí si, že tempo růstu bude i nadále zrychlovat.

Firmy už se údajně Googlu jako „parťáka“ nebojí a na Apps oceňují zejména přehlednou cenovou a licenční politiku a to, že nemusí instalovat desktopové aplikace a vystačí si s webovým prostředím. „Největší výhodou je rychlost a flexibilita v konfiguraci a správě uživatelů a neméně důležité je i transparentní licencování,“ říká pro E15.cz šéf IT ve společnosti Kofola Milan Zmarzlák. Populární výrobce černé limonády na Google Apps nedávno migroval, prozatím ale pouze na e-mail, kalendář a disk. „Stále zároveň s novými počítači nakupujeme licence Microsoft Office. Jeho náhradu budeme vyhodnocovat až po současné první fázi,“ doplňuje Zmarzlák.

Prodejní podpora Microsoftu teď míří k Office 365.Prodejní podpora Microsoftu teď míří k Office 365.

Microsoft nicméně nabízí webovou verzi svých aplikací rovněž a pojem cloud si vykládá v širším a podle něj lepším pojmu. V jeho podání je to kombinace dat, spolupráce a podobných částí v přímo v cloudu a zapojení tradičních desktopových aplikací, které fungují běžným způsobem, mění se ale pouze platba. „Máme kompletně pokryté scénáře pro offline i online svět,“ říká Martin Hruška. Redmond se jinými slovy může přizpůsobit prakticky každému a nabídnout mu různé kombinace služeb. „I díky tomu jsme proti Google Apps v mnoha tuzemských výběrových řízeních uspěli a někdy i převádíme firmy zpět z Google Apps k nám.“

Googlu se daří navyšovat počet partnerů, kteří zákazníkům se zaváděním cloudových služeb pomáhají, tady je Microsoft ale hodně napřed. Jen v Česku má na Office přes 3 tisíce partnerů (součástí jsou i prodejny a podobně) a 900 z nich už nabízí i Office 365. „Pro partnery je zároveň z hlediska marže výhodnější prodávat Office 365 a lze říci, že cloudovou variantu nevzali na lehkou váhu,“ tvrdí Hruška.

Office 365 a další cloudové produkty Microsoftu hrají v dlouhodobé strategii firmy stěžejní roli, v současné době ale vedle sebe zvládají existovat jak cloudové, tak klasické licence. Redmond veřejně příliš nechce komentovat, kterou formu prodeje upřednostňuje, a zároveň odmítá, že by prodej přes cloud byl jednodušší. „Odpadá sice tradiční forma distribuce a podobně, ale zase se musíme starat o datová centra, dávat záruky a mnoho dalšího,“ vysvětluje Hruška. „Cloud pro nás není jednodušší cesta, je to hlavně odpověď na poptávku na trhu.“